بازاریابی دیجیتال شامل تمام تلاش‌های بازاریابی است که از یک دستگاه الکترونیکی یا اینترنت استفاده می‌کنند.
شرکت‌ها با استفاده از کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و وب سایت‌های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده نگری استفاده می‌کنند.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال با استفاده از ابزارهای دیجیتال (شامل موبایل، کامپیوتر، تبلت، لپ تاپ، و … ) جهت معرفی محصول، جذب مشتری، برند سازی و فروش را بازاریابی دیجیتال می‎گوییم.
به عبارت دیگر صاحب کسب و کار از طریق ابزارهای بازاریابی دیجیتال اقدام به معرفی محصول خود به مشتریان کرده و تلاش
می‎کند فروش را افزایش دهد.

بازاریابی دیجیتال

چگونه بازاریابی دیجیتال را تعریف می کنید؟

 

بازاریابی دیجیتال با استفاده از تاکتیک‎های متعدد دیجیتال و کانال‎ها برای ارتباط با مشتریان که در آن زمان زیادی را صرف می‎کنند، تعریف می شود.
از وب سایت خود به دارایی‎های تجاری آنلاین کسب و کار – تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیل، بروشور آنلاین و فراتر از آن –
طیفی از تاکتیک‎هایی که زیر چتر “بازاریابی دیجیتالی” قرار دارند.

ارکان بازاریابی)قانون 4p)

 

 

ارکان بازاریابی)قانون 4p)

 

4p     کل جهان مارکتینگ به چهار بخش مکمل از هم تقسیم می‎شود:

  1. کالا /خدمات product
  2. توزیع / محل place
  3. قیمت / هزینه price
  4. ترویج / پیشبرد promotion

معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال

معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال

 

 

بهینه سازی موتور جستجو (جستجوگرها)

 

این روند بهینه‌سازی وب سایت شما برای رتبه بندی بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است، در نتیجه افزایش میزان ترافیک آلی (یا رایگان) وب سایت شما را دریافت می‎کند. کانال‎هایی که از SEO استفاده می‎کنند عبارتند از:

وب سایت‎ها؛

وبلاگ‎ها؛

Infographics.

 

بازاریابی محتوا

این اصطلاح، ایجاد و ارتقاء دارایی‌های محتوا به منظور ایجاد آگاهی از نام تجاری، رشد ترافیک، تولید و مشتریان است. کانال‎هایی که می‎توانند در استراتژی بازاریابی محتوا نقش داشته باشند عبارتند از:

پست‎های وبلاگ؛

کتاب‎ها و روزنامه‎ها؛

بروشورها و کتاب‏های آنلاین؛

Infographics.

بازاریابی از طریق رسانه‎های اجتماعی

این تمرین، نام تجاری و محتوای شما را در کانال‎های رسانه‎های اجتماعی افزایش می‎دهد تا آگاهی از نام تجاری و ترافیک را افزایش دهد،
و منجر به کسب و کار شما شود. کانال‎هایی که می‎توانید در بازاریابی رسانه‎های اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:

فیس بوک؛

توییتر؛

LinkedIn؛

نمایش مشخصات عمومی

Snapchat

Pinterest

+ Google

 

پرداخت برای هر کلیک (PPC)

 

PPC یک روش رانندگی ترافیک در وب سایت شما با پرداخت ناشر در هر بار کلیک بر روی تبلیغ شما است. یکی از رایج‎ترین انواع PPC ،  Google AdWordsاست که به شما امکان می‎دهد برای اسلات‎های بالا در صفحات نتایج جستجو در موتورهای جستجو گوگل با قیمت “به ازای هر کلیک” لینک‎هایی که قرار داده‎اید، پرداخت کنید.

کانال‎های دیگر که می‎توانید از PPC استفاده کنید عبارتند از:

تبلیغات پرداخت شده در فیس بوک

توییت‎های تبلیغاتی در توییتر

پیام‎های حمایت شده در LinkedIn

 

 

ppc

 

بازاریابی وابسته

این یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وب سایت خود کمیسیون دریافت می‌کنید.
کانال‌های بازاریابی وابسته عبارتند از:

تبلیغات ویدیویی میزبانی را از طریق برنامه شریک YouTube انجام می‌دهد؛

پیوند لینک‌های وابسته از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شما.

 

تبلیغات بومی

تبلیغات بومی مربوط به تبلیغات است که عمدتا تحت محتوا و بر روی یک پلت فرم در کنار دیگر محتوای غیر پرداخت شده برجسته است.

پست‌های حمایت BuzzFeed یک مثال خوب هستند، اما بسیاری از مردم چنین رسانه‌های اجتماعی را به عنوان “بومی” در نظر می‌گیرند –
مثلا تبلیغات فیس بوک و Instagram.

 

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری اشاره دارد که به منظور خودکار سازی عملیات بازاریابی اولیه شما عمل می‌کند. بسیاری از مراکز بازاریابی می‌توانند وظایف تکراری خود را به صورت خودکار انجام دهند، مثلا:

خبرنامه‌های ایمیل؛

برنامه زمانبندی رسانه‎های اجتماعی؛

به روزرسانی لیست تماس؛

گردش کار پرورش سرب؛

ردیابی و گزارش کمپین.

 

بازاریابی ایمیلی

شرکت‎ها از بازاریابی ایمیل به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‎کنند.
ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف‎ها و رویدادها، و همچنین به منظور هدایت افراد به وب سایت کسب و کار استفاده می‎شود. انواع ایمیل‎هایی که ممکن است در یک کمپین بازاریابی ایمیل ارسال کنید عبارتند از:

خبرنامه عضویت در وبلاگ؛

ایمیل‎های پیگیری به بازدید کنندگان وب سایت‎هایی که چیزی را دانلود کرده‎اند؛

ایمیل‎های مورد علاقه مشتری؛

تبلیغات تعطیلات به اعضای برنامه وفاداری؛

نکات و یا سری ایمیل‏‎های مشابه برای پرورش مشتری.

 

PR آنلاین

روابط عمومی آنلاین این است که تضمین پوشش آنلاین با نشریات دیجیتالی، وبلاگ‏‎ها و سایر وب سایت‎‏های مبتنی بر محتوا را تأمین کند. این بسیار شبیه PR سنتی است، اما در فضای آنلاین. کانال‏‌‎‏هایی که می‎توانید برای به حداکثر رساندن تلاش‎های PR خود استفاده کنید عبارتند از:

تماس با خبرنگار از طریق رسانه‎های اجتماعی؛

درگیر بررسی‎های آنلاین شرکت شما؛

درج نظرات در وب سایت یا وبلاگ شخصی خود.

 

بازاریابی ورودی

بازاریابی ورودی اشاره به رویکرد “کامل” برای جذب، جذب و لذت بردن از مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین است. شما می‎توانید از هر تاکتیک بازاریابی دیجیتال که در بالا در طول یک استراتژی بازاریابی ورودی ذکر شده است استفاده کنید.

 

مزایای بازاریابی دیجیتال چیست؟

 

 

دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام

بر خلاف بسیاری از تلاش‎های بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می‎دهد تا نتایج دقیق را در زمان واقعی ببینند.
از سوی دیگر، با بازاریابی دیجیتال، شما می‎توانید ROI تقریبا هر جنبه‎ای از تلاش‎های بازاریابی خود را اندازه گیری کنید.

در اینجا چند نمونه است:

ترافیک وب سایت

این اطلاعات به شما کمک می‎کند تا اولویت بندی کانال‎های بازاریابی را برای زمان بیشتری یا کمتر بر اساس تعداد افرادی که کانال‎ها به وب سایت شما دیدن می‎کنند، کمک کند.
به عنوان مثال، اگر فقط 10٪ از ترافیک شما از جستجوی آلی است، می‎دانید که احتمالا نیاز به صرف زمان زیادی در جستجوگرها برای افزایش این درصد دارید.
با بازاریابی آنلاین، بسیار دشوار است که نحوه تعامل افراد با نام تجاری خود را قبل از تعامل با یک فروشنده یا خرید انجام دهید.
با بازاریابی دیجیتال، می‎توانید روند و الگوهای رفتار افراد را قبل از رسیدن به مرحله نهایی در سفر خریداری خود شناسایی کنید، به این معنی که می‎توانید تصمیمات آگاهانه‎تری در مورد نحوه جذب آنها به وب سایت خود در بالای قیف بازاریابی بیابید.

 

عملکرد محتوا و رهبری تولید:

تصور کنید که یک بروشور از محصولتان درست کرده و آن را برای دیگران ارسال کرده‌اید، بروشور یک‌ شکل از محتواست که البته آنلاین نیست.
مشکل اینجاست که شما هیچ ایده‌ای ندارید که چند نفر بروشور شمارا بازکرده یا چند نفر آن را در سطل آشغال انداخته‌اند؟
حال اگر شما این بروشور را در وب‌سایت خود قرار دهید، می‌توانید آمار دقیق افرادی که آن را دانلود کرده‌اند و اطلاعات آن‌ها را برای تماس به دست آورید.

نه‌تنها می‌توانید تعداد افرادی که مطالبتان را دریافت کرده‌اند تخمین بزنید بلکه همچنین می‌توانید تولیدات قابل‌عرضه به افراد در حین دانلود را نیز هدایت کنید.

 

مدل‌سازی اسناد:

یک بازاریابی دیجیتال به همراه ابزار مناسب به شما اجازه می‌دهد تا تمامی فروش خود را از اولین مشتری ردیابی کنید. همچنین می‌توانید استراتژی بازاریابی‌تان را تجزیه‌وتحلیل کرده و ببینید کدام قسمت عالی کارکرده و کدام بخش نیاز به بازنگری دارد.
نقطه اتصال بین بازاریابی و فروش بسیار مهم است. شما می‌توانید چرخه خرید مشتری را با استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتال بهبود بخشیده
و بازتاب مثبتی در مسیر کسب‌وکار و تجارت خود به وجود آورید.

 

چه نوع محتوای دیجیتال باید ایجاد کنم؟

نوع محتوا بستگی به نیازهای مخاطبان شما در طول خرید دارد. شما باید با ایجاد خریدارهای شخصی برای شناسایی اهداف و چالش‌های مخاطبان خود در رابطه با تجارتتان شروع کنید (با استفاده از قالب‌های رایگان).
در سطح عمومی، محتوای آنلاین شما باید باهدف دستیابی مخاطبان به اهداف و غلبه بر چالش‌هایشان باشد.
بعد از اینکه آن‌ها آماده مصرف این محتوا شدند، باید درباره اینکه آن‌ها در کدام مرحله از خرید هستند، فکر کنید. ما این را نقشه محتوا می‌نامیم.

با استفاده از نقشه‌برداری از محتوا و مطالب، هدف این است که برای هدف قرار دادن محتوا باید:

ویژگی‌های کسی که می‌خواهد آن را مصرف کند؛

اینکه آن فرد چقدر به خرید محصول نزدیک شده است.

برای کمک به شما در انجام این کار، ما یک قالب نقشه‌برداری از محتوا را به‌صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهیم. در اینجا ما گزینه‌هایی را که در هر مرحله می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد را بیان می‌کنیم:

 

گزینه‎های قالب نقشه برداری از محتوا

مرحله آگاهی: پست‎های وبلاگ. یک‌ راه عالی برای افزایش ترافیک اصلی شما، هنگامی‌که با یک سئو و کلمات استراتژیک همراه می‌شود.

اینفوگرافی: بسیار قابل اشتراک‌گذاری. به این معنی که شانس خود را هم‌ زمان با اشتراک مطالب از سوی دیگران در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید.

فیلم کوتاه: این نیز بسیار قابل اشتراک‌گذاری است، می‌توانید از طریق یوتیوب اقدام کنید.

مرحله نظر: کتاب‌های الکترونی: برای هدایت محتوایی بسیار خوب هستند زیرا عموماً از یک پست وبلاگی یا اینفوگرام جامع‌تر هستند، به این معنی که احتمال اینکه افراد بیشتری از این طریق تبادل اطلاعات کنند بیشتر است.

گزارش تحقیقی: این نیز یک کار باارزش محتوایی بالاست. گزارش کار و تحقیق و ارائه داده‌های جدید، می‌تواند سطح آگاهی عمومی را نسبت به تجارت شما بالا ببرد. این کار اغلب توسط رسانه‌ها و مطبوعات صورت می‌گیرد.

Webinar ها: یک فرم مفصل‌تر و تعاملی‌تر از ویدیوها هستند. یک فرمت محتوایی مؤثرتر از وبلاگ و فیلم که برای مرحله در نظر گرفتن، پیشنهاد می‌شود.

مرحله تصمیم‌گیری: مطالعات موردی: وجود مطالعات موردی دقیق در وب‌سایت شما می‌تواند شکل مؤثری از محتوا را برای کسانیکه قصد خرید از شمارا دارند فراهم کند.

مشتریان: اگر مطالعات موردی مناسبی ندارید، می‌توانید از توصیفات کوتاه استفاده کنید. برای برندهای B2C کمی عامیانه‌تر باشد.اگر برند یک لباس هستید، می‌توانید عکسی از افرادی که لباس شمارا پوشیده‌اند با یک هشتک منتشر کنید تا افراد دیگر راحت‌تر بتوانند آن‌ها پیدا کنند.

 

چه مدت طول خواهد کشید تا نتایج را از محتویات من مشاهده کنم؟

با بازاریابی دیجیتال، اغلب می توانید احساس کنید که می‎توانید نتایج بسیار سریعتر از آنچه که ممکن است در بازاریابی آفلاین مشاهده کنید، به دلیل این واقعیت است که اندازه گیری ROI آسان‌تر است. با این حال، در نهایت به مقیاس و کارآیی استراتژی بازاریابی دیجیتال بستگی دارد.
اگر وقت خود را صرف ساختن خریداران خریداری جامع برای شناسایی نیازهای مخاطبان خود کنید، و برای ایجاد یک محتوای آنلاین با کیفیت به منظور جذب و تبدیل آنها تمرکز می‎کنید، احتمالا در شش ماه اول نتایج قوی خواهید یافت.
اگر تبلیغات پرداخت شده بخشی از استراتژی دیجیتال شما باشد، نتایج حتی سریعتر می‎آیند، اما توصیه می‌کنیم. به تمرکز بر روی ساخت دسترسی آزاد به محتوای سایت، سئو و رسانه‌های اجتماعی در بلندمدت بپردازید که قطعاً موفقیت پایداری خواهید داشت.

 

آیا من به بودجه‎ای بزرگ برای بازاریابی دیجیتالی نیاز دارم؟

مثل هر کار دیگری، این مسئله به فاکتورهایی که شما به استراتژی بازاریابی‌تان می‌خواهید اضافه کنید، بستگی دارد. فرض کنید که شما در حال حاضر یک سایت دارید و تمرکز شما بر روی تکنیک‎های ورودی مانند سئو، شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محتواست، در این صورت خبر خوب این است که شما نیاز به بودجه چندانی ندارید.

 

بازاریابی داخلی

با بازاریابی داخلی، تمرکز اصلی بر روی ایجاد محتوای باکیفیت بالا برای مخاطبینی است که قصد فروش کالای خود به آن‌ها را دارید، مگر اینکه قصد برون‌‎سپاری کار خود را داشته باشید که تنها بودجه‌ای که صرف می‌کنید وقتتان است.

 

تکنیک‎های خروجی

با تکنیک‎های خروجی، مانند تبلیغات آنلاین و لیست ایمیل خرید، بدون شک هزینه‎هایی خواهد داشت. آنچه باعث می‌شود که هزینه‌های شما پائین بیاید؟
این است که شما انتظار دارید از این تبلیغات، چه نتیجه‌ای به دست بیاورید؟
به‌عنوان‌مثال با استفاده از PCC در تبلیغات گوگل، شما پیشنهاد خود را در مقابل دیگر شرکت‌هایی که در صنعت شما مشغول‌اند، برای قرار گرفتن و نشان داده شدن در بالای نتایج جستجوی کلمات کلیدی مرتبط باکارتان در گوگل، قرار می‌دهید.
بسته به رقابت کلمات کلیدی، این می‌تواند مقرون‌به‌صرفه یا دارای هزینه سنگین باشد.
به همین دلیل، ایجاد یک جستجوی مستقل، می‌تواند یک ایده خوب باشد.

 

چگونه بازاریابی موبایل در استراتژی بازاریابی دیجیتال من قرار می‎گیرد؟

 

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی موبایل

یکی دیگر از مؤلفه‌های کلیدی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی موبایل است. در حال حاضر بیش از 60 درصد کاربران، از موبایل استفاده می‌کنند.
و این در مقایسه با کاربرانی که از دستگاه‌های دسکتاپ استفاده می‌کنند، بسیار قابل‌توجه است.

این به این معناست که بهتر است بازاریابی دیجیتال خود را اعم از صفحات وب و دیگر رسانه‌های جمعی، به تلفن همراه منتقل کنید.
اگر شرکت شما دارای یک اپلیکیشن یا برنامه‌ای برای نصب بر روز گوشی‌های تلفن همراه بانام تجاری خودتان داشته باشد، 
کاربران را قادر می‌سازد که برند و محصولات شما در تعامل دائم باشند و درواقع زیرپوشش بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرند.
کسانی که از طریق تلفن همراه با شرکت شما ارتباط برقرار می‌کنند نیازمند یک تجربه مثبت، درست مانند آنچه بر روی دسکتاپ تجربه می‌کردند، هستند.

 

نکات مهم دیجیتال مارکتینگ

۱. مهم‌تر از تعداد، کیفیت بازدید کنندگان است. یادتان باشد که همه مشتری شما نیستند!

۲. در کمپین دیجیتال مارکتینگ، فقط به دنبال اعداد و ارقام نباشید. زیرا دیجیتال مارکتینگ یک هدف نیست! یک وسیله و ابزار کمکی برای رسیدن به هدف است.

۳. تعداد تعاملات یعنی تعداد لایک‌ها، نظرها، به اشتراک گذاری‌ها حائز اهمیت است و این موضوع است که نهایتا به ارتقاء برند و فروش بیشتر شما کمک می‌کند.

۴. توجه به این نکته مهم است که هدف دیجیتال مارکتینگ افزایش تعاملات کاربران در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی است؛ و در نهایت باید منجر به کسب درآمد و بازگشت هزینه‌های دیجیتال مارکتینگ شود.

۵. نکته‌ مهم دیگر این است که بهینه سازی فقط برای وب سایت‌ها نیست، بلکه برای تمامی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ، از جمله شبکه‌های اجتماعی است.