اگر اهل سئو سایت خود باشید تا الان نام الگوریتم کبوتر را شنیده‎اید. در این مطلب به بررسی الگوریتم کبوتر و تاریخچه آن و سپس به بررسی نحوه سئو محلی با توجه به الگوریتم کبوتر می‎پردازیم.

اطلاعات کلی از الگوریتم کبوتر

درباره الگوریتم کبوتر

اسم: کبوتر

استفاده: سئو محلی

تاریخ انتشار: 20 اگوست 2013 (تقریبا 5 سال پیش)

چرا الگوریتم کبوتر گوگل به وجود آمد؟

فرض کنید شما در محله شهرک غرب تهران هستید و ‎می‎خواید پیتزا سفارش دهید به نظر شما بهترین کار چسیت؟

  1. بزرگترین سایت پیتزای دنیا
  2. نزدیک‌ترین پیتزا فروشی

قطعا شماره دو. یکی از دلایل به وجود آمدن الگوریتم گوگل مربوط به کسب و کارهای محلی می‎باشد که می‎توانند راحت‎تر به مشتری‌های محلی برسند.

با انتشار الگوریتک کبوتر (Pigeon) گوگل یکی از بزرگترین تغییرات خود را در صفحه نمایش نتایج جستجو ایجاد کرد و نتایج خودش را با نتایج محلی بروز رسانی کرد.

الگوریتم سئو کبوتر طراحی شده تا الگوریتم جستجو محلی گوگل را به الگوریتم جستجوی اصلی نزدیک‌تر کند و پارامترهای رتبه دهی بر اساس منقطه و محل را بهبود ببخشد.

جامعه سئو محلی گزارش کردند: که از اولین روزهای اجرای کبوتر نتایج جستجو از شیوه قدیمی که لیست 7 تایی بود تبدیل به شیوه جدید و لیست 3 تایی شد. (شاید با توجه به الگوریتم بعدی که قصد معرفی آن را داشت یعنی mobilegddon طراحی موبایل فرندلی تر انجام داده)

 

الگوریتم کبوتر گوگل باعث چه تغییراتی شد؟

درباره الگوریتم کبوتر

در اینجا بزرگترین تغییراتی که بعد از معرفی کبوتر گوگل به وجود آمد را بررسی می‎کنیم:

  1. یکی از اهدافی که گوگل برای بروز رسانی کبوتر داشت این بود که الگوریتم محلی خود را بهبود ببخشد. برای اینکه بتواند الگوریتم سنتی را تغییر دهد و از این تغییر بیشترین استفاده را ببرد، از صدها سیگنال رتبه بندی داشته باشد (به طور خلاصه الگوریتم جستجوی خود را  بهبود بخشد). این ارتباط الگوریتم کبوتر با الگوریتم‎های قبلی بیشتر بر کسب و کارهای محلی تاکید دارد تا حضور یک سری سایت قوی برای رقابت در رتبه بندی محلی. ( مثل مثالی که در ابتدا گفتیم.)
  2. در همین زمان الگوریتم کبوتر می‎توانست به گوگل کمک کند فاصله کاربر با محل کسب و کار را محاسبه کند. البته این کار باعث محدود شدن شعاع می‌شد. مثلا اگر کاربر شهرک غرب را انتخاب می‎کرد کسب و کارهای در این محل را نشان می‎داد و از شعاع بزرگتر مثل شهر تهران صرف نظر می‌کرد. با توجه به اینکه محدود کامل اثرات الگوریتم کبوتر ممکن است متفاوت باشد، افراد بعد از چندین هفته از اجرای الگوریتم به این نتیجه رسیدند که گوگل A/B انجام بده یا به طور ساده هر بار نتیجه متفاوتی را اول نشان دهد تا مشخص شود کدام برای کاربران بهتر است.
  3. یکی از تغییرات قابل توجه گوگل کبوتر تغییر نتایج محل از 7 عدد به سه عدد بود. (گوگل قبل از اینکه الگوریتم کبوتر معرفی شود سئو محلی را داشته و اگر شما در کلیدواژه‌هایی که جستجو می‌کردید اسم شهر بود نتایج مربوط به آن منطقه را می‎اورد.) در طول زمان گوگل همیشه کسب و کارهای محلی را نمایش می‌داده در آغاز این کار یعنی سال 2015 گوگل یک لیست 10 تایی از کسب و کارهای محلی را نشان می‎داده و تا الگوریتم کبوتر که به رقم 3 تا رسیده. با این کار گوگل، خیلی از کسب و کارها از دید اولیه کاربر مخفی می‌مانند و کاربر فقط سه تای اول را مشاهده می‎کند.
بیشتر بخوانید :  فصل سوم فیلم اموزش سئو - قسمت اول

سایت خود را بر اساس الگوریتم کبوتر بهینه سازی کنید

الگوریتم کبوتر یک چالش برای صاحبان کسب و کارهای محلی هست. گوگل رتبه آنها را با توجه به رابطه انها و عواملی که کسب و کارها کمتر در آن نقش دارند تعریف می‌کند.

برای نمونه یک کسب و کار نمی‎تواند شعاعی که گوگل برای یک جستجو کننده در نظر می‌گیرد تا نتایج را تولید کند کنترل نماید.حتی اگر رستورانی در غرب تهران بهترین غذا را ارائه دهد ممکن است که فردی که در شرق تهران جستجوی محلی را انجام می‌دهد نتواند آن رستوران را پیدا کند. معیارهایی که به آنها اشاره شد این است که کسب و کارهای محلی هیچ کنترلی روی آنها ندارند.

استراتژی موفقیت با توجه به الگوریتم کبوتر

 

  • تاکید روی سیگنال‎های محلی و ارگانی- ساخت بک لینک به طور هوشمندانه, انتشار محتوا با کیفیت عالی, رشد دامین اتوریتی همه اینها باعث افزایش که رتبه بندی محلی شما خواهد شد.
  • تاکید بر محتوای فوق محلی – ساخت محتوای متنی, ویدیوی و عکس که کسب و کار شما را با یک محله یا منقطه خاص مرتبط می‌کند. می‎تواند خود به شما کمک کند که در سئو محلی جایگاه بهتری بگیرید برای منطقه‎هایی با شعاع کمتر.
  • تاکید روی سئوی محلی – رقابت در محیط 3 تایی بسیار سخت است پس باید حسابی روی موارد پایه سئو محلی کار کنید. اقداماتی که باید انجام دهید : حذف لیست‎های تکرار, افزایش تمرکز روی بهبود دقت و گستردگی نقل قول‎ها, حذف لینک‎های تکراری, بازبینی کلی و …. ( اطلاعات بیشتر در دوره سئوی محلی)
  • گزارش اسپم بودن – وقتی که گوگل نمی‌تواند نتایج محلی خود را مستقیما کنترل کند, شما می‎توانید اول باشید. با توجه به دستورالعمل‎های گوگل می‎توانید هرگونه نقض و مشکلی در نتایج محلی می‎بینید را گزارش کنید. البته ممکن است گوگل همیشه بر اساس گزارشات شما عمل نکند، به خصوص وقتی نتیجه بالایی شما اسپم است. البته هیچ وقت یک کسب و کار را به خاطر اینکه صرفا از رتبه شما بهتر است گزارش نکنید، فقط آنهایی که از قوانین گوگل پیروی نمی‎کنند را گزارش کنید.
بیشتر بخوانید :  فصل دوم فیلم اموزش سئو - قسمت اول

 

چند حقیقت درباره الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر ابتدا در امریکا ارائه شد. سپس کم کم در کشورهایی مثل انگلیس, کانادا و استرالیا توی 22 دسامبر 2014 معرفی و بعدتر کشورهای بیشتری تحت پوشش قرار گرفتند و اینک هم در ایران مسئله سئوی محلی و الگوریتم کبوتر مطرح می‎باشد.

الگوریتم کبوتر توسط همه متخصصان سئو به عنوان بزرگترین اپدیت الگوریتم‌های محلی سئو از سال 2012 و اپدیت Venice بوده است.

سئو محلی چیست؟

به طور ساده فرایندی که کسب و کارهای محلی برای سئو و رتبه اول بودن در مکان محلی خود انجام می‌دهند.

اگر علاقه به سئوی محلی دارید می‌توانید در دوره سئو محلی شرکت کنید.