آیا تا به حالا نام الگوریتم mobilegeddon به گوشتان خورده؟ به نظر شما تاثیر Mobile-Friendly روی سئوی سایت چیست؟

در این مطلب به بررسی الگوریتم موبایل گدون یا mobilegeddon می‎پردازیم.

در اپریل 2015 گوگل  بروزرسانی Mobile-Friendly یا موبایل فرندلی (دوستدار موبایل) را معرفی کرد. این آپدیت به سرعت بر سر زبان‌ها افتاد و با اسامی مختلفی مثل mobilepocalyse, mopocalypse, mobocalypse  مشهور شد.

در نهایت اسم موبایل گدون mobilegeddon عمومیت بیشتری پیدا کرد و با الگوریتم mobilegeddon آپدیت موبایل فرندلی نام گرفت.

 

الگوریتم موبایل گدون mobilegeddon  چیه؟

در این پست در بلاگ اصلی وبسمتر طبق روال همیشه درباره این بروزرسانی به طور مختصر توضیح دادیم همراه با یک عکس که طراحی موبایل فرندلی یا دوستدار موبایل به چه صورت است:

 Mobile-Friendly

 

این بروزرسانی هیچ نقطه میانی ندارد. یعنی اینکه صفحات شما یا دوستدار موبایل Mobile-Friendly هست یا اینکه نیست! چیزی در این میان مثل کمی دوستدار موبایل وجود ندارد.

روزی که این بروزرسانی به طور رسمی معرفی شد گوگل ایمیلی برای صاحبان وبسایت که در گوگل وبمستر سایت خود را معرفی کرده بودند فرستاد.

اطلاعات بیشتر درباره ثبت سایت در گوگل

الگوریتم mobilegeddon نزدیک‎تر از چیزی است که فکر می‎کنید.

در ( 26 فبریه 2015)  که دوماه قبل از معرفی رسمی الگوریتم موبایل گددون، گوگل طی ارسال پیامی گفت فاکتور موبایل فرندلی بودن سایت را به عنوان یک سیگنال سئو گسترش میده. این فرایند از اپریل 2015 شروع شده و ما باید خود را آماده کنیم.

پیشگیری بهتر از درمان است!

گوگل چرایی این کار و چیزی که پشت آن می‎باشد را اعلام کرده:

” وقتی که کابران در دستگاه موبایل جستجو می‌کردند باید نتایج مربوطه و بروز را دریافت می‌کردند. مهم نبود اگر اطلاعات روی صفحات Mobile Friendly (دوستدار موبایل) یا اپ‌ها هستند.”

در 21 اپریل 2015 یک لیست سه گانه از اینکه این اپدیت در چه مواردی تاثیر گذاری دارد ارائه شد:

  • فقط رتبه بندی در دستگاه‌های موبایل را تغییر می‌دهد (در mobile frist indexing این مورد تغییر کرده)؛
  • نتایج جستجو در تمام‌های زبان‌ها در سطح دنیا را تغییر می‌دهد؛
  • روی صفحات و مطالب تاثیر گذار است نه entire websites.

این تغییر سریع و در مقیاس جهانی اتفاق افتاد. این همه تغییر و تاثیرگذاری همگانی تنها در طول یک هفته از زمان معرفی بود.

مهم نبود شما در چه صنعتی هستید. یک سایت شخصی یا سایتی به بزرگی دیجی کالا یا یک فروشگاه اینترنتی که در تهران فعالیت می‌کند؛ این فرایند شما رو تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گوگل به سمت اول موبایل یا Mobile frist می‌رود

این فقط یک بروزرسانی الگوریتمی ساده از طرف گوگل نیست. این تغییر فرهنگ گوگل و تغییر سهم بازار تلفن‌های همراه در موتور جستجو گوگل می‎باشد. گوگل همیشه به دنبال ارائه یک تجربه ناب کاربری به کابران و افزایش رضایت آنهاست. در اینجا هم افزایش کاربران موبایل و گرفتن سهم قابل توجه جستجو باعث ایجاد تغییر در ساختار گوگل برای ارائه نتایج بهتر به آنها شده است. این بروزرسانی درباره  جستجوی ارگانیک نبود، در واقع در پاسخ به رفتار مصرف کننده  یعنی همان کاربران موبایل بود. گوگل این کار را برای تغییر و سازگاری با رفتار مصرف کننده کرده که تصمیمی درست برای گوگل می‎باشد.

چرا گوگل این همه به تجربه کاربری کابران خود اهمیت می‌دهد؟

عمده‎ترین دلیل درآمد گوگل است. بخش قابل توجه‎ای از درآمد گوگل از تبلیغات می‎باشد و به همین دلیل گوگل مایل است بهترین تجربه کاربری را ایجاد کنه تا افراد بیشتر از گوگل استفاده کنند. گوگل یک موتور جستجوی پیش بینی نشده است و به دنبال رونق کار با توجه به افزایش نرخ رضایت کابران خود می‎باشد.

آیا به وجود آومدن موبایل گددوم یک فاجعه پیش بینی نشده است؟

ممکن است این موضوع را شنیده باشید که تاثیر موبایل فرندلی از الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگئون بیشتر می‎باشد.

واقعا اینطور است؟ به هیچوجه!

هنگامی که تازه این بروزرسانی به وجود آمده بود همه به دنبال این بودند که ثابت کنند اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد کار شما تموم است و موبایل فرندلی نبودن یعنی آخر کار!

در هفته اول آمدن این الگوریتم، همه به دنبال تجزیه و تحلیل اوضاع بودند و اینکه چطور می‌توان با توجه به الگوریتم موبایل گددوم و طراحی موبایل فرندلی سایت را در عرض یک هفته تغییر داد.

وقتی که سروصدا خوابید یک سئوال مهم به وجود آمد. آن هم این که این بروزرسانی چه تاثیری دارد؟

به طور کلی کارشناسان گفتند که بعد از بروزرسانی همانطور که در نظر داشتند رتبه صفحاتی که صفحاتی که دوستدار موبایل نبودند در نتایج جستجوی گوگل کاهش پیدا کرد و سقوط کردند.

دکتر پیتر میرز از ماز moz درباره تاثیر بروزرسانی mobilegeddon گفته که نشان دهنده تاثیر این بروزرسانی از قبل  تا بعد می‎باشد.

از آنجا که ماز کست تنها دکستاپ را کاوش میکرده، ماز در واقع بخش موبایلی مازکست را به خاطر این آپدیت ساخته تا ضمن کاوش دریابد  چطور این آپدیت در سایت‎ها تاثیر می‎‌گذارد. دکتر پیت فاکتورهای مختلفی را همراه با داده‎ها تحلیل می‌کند. در اینجا می‎توانید تاثیرگذاری الگوریتم موبایل گددون را به طور خلاصه در این نمودار ببینید:

mozcast

 

کالین از 3Q  دیجیتال یک تحلیل جالب داشت که نشان می‌دهد سرعت سایت و زمان بارگذاری سایت نسبت به موبایل فرندلی بودن تاثیر بیشتری در رتبه بندی دارد:

بازدید از این سایت‌ها با استفاده از مرورگر تلفن‌های همراه و پردازنده‌های ضعیف‌تر نشان می‌دهد که سرعت صفحه و زمان بارگذاری صفحه عامل فاکتوربندی قوی‌تری نسبت به آپدیت جدید یعنی موبایل فرندلی می‎باشد.

در سایت‌های ریسپانسیو شما به طور کلی کد نویسی بیشتری دارید و این می‌تواند میزان زمان لود سایت را بیشتر و سایت را کندتر نشون دهد درحالی که اگر با گوگل تست کنید به شما اعلام می‎کند که هنوز موبایل فرندلی هستید. طراحی رسیپانسیو برای موبایل باعث ایجاد سایت موبایل فرندلی می‌شد اگر هم سایتی غیر موبایل فرندلی دارید حتما به زمان رسیدن اولین بایت توجه کنید.

کالین به نکته جالبی اشاره کرد. تقریبا در 2015 بود که عامل سرعت برای یک سایت مهم و مهمتر و جزء عوامل رتبه بندی در نظر گرفته شد. این تغییر باعث شد که سایت‌های سنگین‌تر موبایل فرندلی به جای سایت‌های سبک‌تر غیر موبایل فرندلی در جایگاه بالاتری قرار بگیرند. (البته این نظریه بوده و هنوز از طرف گوگل تایید کامل نشده)

این آنالیزها همراه با موارد دیگر تایید می‍کند که بیشتر افراد چه نوع سایتی را مشاهده می‎کنند: تا حدود زیادی از ترافیک و رتبه بندی تاثیر نداشت.

این یکی از اولین اپدیت‌های گوگل است که به افراد توضیح داده دقیقا چه چیزی را انتظار دارند و به چه شکلی.

این بروز رسانی بیشتر به خاطر فرستادن افراد به سمت موبایل فرندلی بود. بیشتر از این احتمال این وجود دارد که یک تست بوده باشد برای اینکه ببینید با ارسال اطلاعات به افراد تا قبل از معرفی نهایی اپدیت چه تاثیری می‎گذارد و با اینکار باعث می‌شود میزان شکایات و مشکلات کمتر گردد.

گوگل قبل از بقیه به پیشواز موبایل فرندلی رفته و زمانی زیادی را برای ایجاد نسخه موبایل فرندلی از صفحات خود صرف کرده. تا تجربه کاربری، کاربران موبایل را بهبود بخشد و کاربران مشکلات کمتری هنگام جستجو داشته باشند.

هیچکس به طور کامل نمی‎تواند از این مسئله شکایت کند، چون به طور کلی اتفاقی رخ نداده. این موبایل گددون نیست بلکه بیشتر افزایش سرعت برای موبایل است که اکثر اواقات همه چیز خوب بود.

با گذشت زمان و حالا که 2018 هستیم دیگه موبایل فرندلی جزئی از وب شده و اینگونه بود که یک اپدیت گوگل توانست تجربه کاربری افراد را بهبود ببخشد.

گوگل از این سبک بروزرسانی به عنوان یک مکانیسم تحول وب استفاده کرده. اگر به گذشته و اوایل دوران گوگل برگردیم با معرفی تاثیر بک لینک و کمی قبل‌تر موبایل فرندلی و SSL و جدیدا هم رنک برین همه و همه برای اینجا تغییرات در استانداردهای وب سایت‌ها در مدت زمان کوتاه بودند.

با توجه به اینکه گوگل بزرگترین موتور جستجو می‎باشد، این کارها را برای بهبود تجربه کلی کاربران در این صعنت مورد استفاده قرار می‌دهد. الگوریتم mobilegeddon با اینکه تاثیر آنچنان زیادی در رتبه بندی نداشت، اما باعث ایجاد یک تجربه کاربری ناب برای کاربران موبایلی شد.

از نسخه دوم الگوریتم Mobilegeddon چه خبر؟

حدود یک سال بعد از معرفی یعنی  16 مارس 2016 گوگل اعلام کرد که در اوایل مه سیگنال رتبه بندی تلفن همراه رو تقویت میکنند و به افرادی که موبایل فرندلی را رعایت می‎کنند رتبه بهتری خواهد داد.

این مطلب رسمی گوگل با روش مشابه نسبت به پست سال قبلش شروع شده:

” ما دریافتیم که نتایج جستجو نباید وابسته به دستگاه خاصی باشد و شما باید بهترین پاسخ را داشته باشید. چه در تلفن همراه و چه دکستاپ. سال گذشته ما از صفحات موبایل فرندلی به عنوان یک سیگنال رتبه بندی در جستجویهایی که کاربران موبایل انجام می‎دادند استفاده کردیم. امروز اعلام می‎کنیم که با شروع شدن ماه مه ما بروزرسانی جدیدی ارائه می‎کنیم که اثر سیگنال رتبه بندی را افزایش دهد تا کاربران ما صفحات بیشتری که مناسب آنهاست رو پیدا کنند.

با انجام این کار گوگل فهمید که صفحات موبایل فرندلی دو برابر شده! در روز 12 ماه مه سال 2016 اقای John Mueller در توییتر اعلام کرد:

تغییرات موبایلی به طول کامل پیاده سازی شده. همچنین اگر شما قبلا صفحه موبایل فرندلی داشتید در این اپدیت تغییر رتبه‎ای نخواهید داشت.

وقتی که از اقای مولر درباره اینکه این اپدیت دوم الگوریتم موبایل گددون هست یا نه پرسید شد. گفت واقعیتش نه

وقتی که برمی‎گردیم به زمانی که اپدیتها و الگوریتم‎های پاندا و پنگوئن ارائه شده و واکنش‌هایی که داشته را بررسی می‎کنیم واقعا شگفت زده می‎شویم از واکنش‎ها در هر بروزرسانی.

هنگام ارائه بروزرسانی موبایل فرندلی برای اولین بار در این صنعت دیدم که افراد پرسش های خود رو به اشتراک میگذارند و کارهایی که برای افزایش بهبود تجربه کاربری در سایتشون انجام میدن رو میگن.

این فرایند رو میشه به گوگل نسبت داد که که به اندازه کافی درباره این بروز رسانی و اینکه چه کاری باید دقیقا انجام بدن گفته بود و اینکه این بروز رسانی کاربران احساس میکردند که به نفع اونها هم هستش در صورتی که برای بقیه بروز رسانی ها اینطور نبودش.

گوگل به گفته های خودش درباره موبایل فرندلی و موبایل گددون عمل کرد که یک گام مثبت برای گوگل و صنعت موتور های جستجو بود.

میراث الگوریتم Mobilegeddon چیست

در پایان باید گفت که گوگل در این بروزرسانی سه نکته را نشان داد:

  1. اینکه آنها می‌توانند تغیرات را فرای ترافیک و رتبه‌بندی تغییر دهند و باعث طراحی مجدد سایت‌ها برای موبایل فرندی بودن شوند.
  2. هر بروزرسانی الگوریتم نباید گیج کننده و سخت باشد و باید بتواند به راحتی با در جریان قرار دادن افراد انجامش داد.
  3. وقتی که به مردم اطلاعات کافی درباره تغییرات احتمالی داد می‌توان از اعتراض‌های بعدی جلوگیری نمود.

نکات اول و سوم این لیست دو مورد مهم برای یادآوری هستند. بروزرسانی موبایل فرندلی یک گام بزرگ برای گوگل در زمینه چگونگی ارتباط با صنعت و نحوه تاثیر گذاری آن در وب می‎باشد.

توصیه میکنم بخونید:

فاکتور های سئو سایت

الگوریتم رنک برین