ممکن است جدیدا ایمیلی از طرف گوگل با عنوان Mobile-first indexing enabled for  دریافت کرده باشید و حالا به دنبال معنی این ایمیل و تاثیر آن بر روی فرایند سئوی سایت خود باشید.

در این مقالب به بررسی Mobile-First Indexing یا ایندکس اول در موبایل می‌پردازیم و اینکه حالا با توجه به این شرایط چطور می‌توانیم در رقابت با رقبا رتبه بهتری بگیریم.

 

داستان از کجا شروع شد؟ از mobile friendly تا Mobile-First Indexing

افزایش تعداد کاربران موبایل نسبت به دکستاپ

کاربران موبایل از سال 2015 با پشت سر گذاشتن کاربران دسکتاپ به یکی از بزرگترین مصرف کننده‌های اینترنت و موتور جستجو تبدیل شدند. همانطور که در الگوریتم رنک برین گفتیم گوگل به دنبال افزایش رضایت کاربران و در اینجا کاربران موبایلی است.  به همین دلیل توجه خاصی را به موبایل‎ها و موتور جستجوی گوگل در موبایل کرده است.

 mobile friendly

در ابتدا با آوردن مفهوم mobile friendly و نمایش یک علامت کنار سایت‌هایی که برای موبایل بهینه سازی شده‌اند باعث ترویج طراحی رسیپانسیو در دنیا شدند.

طراحی mobile friendly یا دوست‎دار موبایل به چه معناست؟

این بحث نیاز به دانش فنی دارد. در اینجا سعی کردیم به طور خیلی ساده دربار آن صحبت کنیم. در گذاشته‎های نه‎چندان دور که کاربران موبایل کم بودند و اینترنت موبایلی بسیار کم بود، سایت‎ها فقط مخصوص دکستاپ طراحی می‎شدند ومناسب صفحات بزرگ بودند. با آمدن موبایل و صفحاتی با عرض مشکلاتی پدید آمد و المان‌های سایت به درستی در موبایل نمایش داده نمی‌شد و دو راه برای مدیران سایت باقی ماند:

  1. طراحی ریسپانسیو
  2. طراحی جدا نسخه موبایل

تقریبا از زمانی که مدیا کئوری در CSS اضافه شده طراحی ریسپانسیو به این معنا به وجود آمد و افراد توانستند با توجه به عرض هر صفحه‌ای که می‌خواهند المان‌ها را به نمایش در آورند.

مقایسه طراحی no mobile friendly با طراحی mobile friendly

این عکس نشان دهنده سایت‎هایی با طراحی ریسپانسیو است که در موبایل و دکستاپ متناسب با عرض صفحه نمایش داده می‌شوند.

تا اینجا درباره تاریخچه افزایش کاربران موبایل و mobile friendly صحبت کردیم حالا به مبحث مهمتر یعنی Mobile First Indexing می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید :  فصل سوم فیلم اموزش سئو - قسمت اول

Mobile-First Indexing به چه معناست؟

Mobile First Indexing یا ایندکس با اولویت موبایل همانطور که از اسمش مشخص است یعنی: نسخه موبایل سایت شما نقطه شروع ایندکس گوگل و از پایه‌های رتبه بندی سایت در گوگل به حساب می‌آید. اگر ورود بات‎های گوگل و خزنده‎ها را مانیتور و کنترل کنید متوجه می‌شوید که اخیرا توسط گوگل بات‌های تلفن‌های هوشمند یا Smartphone Googlebot افزایش یافته است.و صفحات کش شده گوگل عموما برای نسخه‌های موبایل هستند.

ایندکس با اولیت موبایل یا Mobile First Indexing به معنای ایندکس فقط در موبایل نیست. برای نمونه اگر شما یک سایت نامناسب برای موبایل داشته باشید همچنان نسخه دکستاپ می‎تواند ایندکس و رتبه بندی شود.

نتیجه چه شد؟ یعنی می‎توانیم نسخه دوستدار موبایل را نداشته باشیم؟

اگر نسخه موبایلی سایت ما تجربه خوبی را برای کاربران ایجاد نکند در رتبه بندی تاثیر منفی دار دارد. اگر سایت ما برای موبایل مناسب باشد و کاربران موبایلی تجربه خوبی را در آن داشته باشند باعث  بهبود رتبه در دکستاپ هم می‎شود!

نحوه ایندکس قبل و بعد از Mobile-First Indexing

 

همچنین ممکن است بخواهید از عبارت “mobile-first” به عنوان یک اشاره به این واقعیت که نسخه تلفن همراه نسخه‎ای با اولیت بالاتر و برتر وب سایت شما در نظر گرفته شود، فکر کنید. بنابراین سایت شما برای موبایل و دکستاپ از یک نسخه استفاده می‎کند. برای مثال اگر محتوای شما را برای تلفن همراه بهینه سازی کرده و یا اگر از طراحی پاسخگو(ریسپانسیو) استفاده کنید – این تغییر باید (در تئوری) تاثیر قابل توجهی بر عملکرد سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد.

با این حال، این نشان دهنده یک تغییر اساسی در نحوه تفکر گوگل درباره محتوای وب سایت شما و نحوه اولویت خزیدن و شاخص بودن آن است. به این نکته توجه کنید که نسخه دسکتاپ یک سایت به عنوان نسخه اولیه (مشابه canonical URL) در نظر گرفته می‌شود و نسخه موبایل به عنوان یک alternate برای یک مورد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل گوگل به وبمستران توصیه می‌کند که یک سایت جداگانه مثل m.seotoolbox.ir را از تگ‌های switchboard استفاده کنند ( که نشان دهنده وجود یک ادرس همراه با برچسب rel=alternate  در موبایل است).

به طور خلاصه اگر از نسخه موبایل جداگانه  سایت استفاده می‎کنید، گوگل توصیه می‎کند که در صفحات از rel=alternate برای معرفی نسخه جایگزین استفاده کنید.

وقتی از نسخه موبایل جداگانه استفاده می‌کنیم این دیدگاه که نسخه موبایل به عنوان نسخه اصلی در نظر گفته می‌شود به این معنا که نسخه موبایل توسط سئو کارها و بازاریابان دیجیتال در اولیت بندی قرار می‌گیرد و به عنوان جامع‌ترین نسخه یک سایت با محتوا کامل, استفاده از ساختار داده یا structured data markup ، برچسب‌های hreflang , مقدار قابل توجه ای بک لینک و… می‌باشد.

بیشتر بخوانید :  فصل دوم فیلم اموزش سئو - قسمت هشتم

در حالی که نسخه موبایل از محتوای سبکتری استفاده می‎کند و یکی از structured data markup بهرمند نیست و نسبت به دکستاپ بک لینک خیلی کمتری را دریافت می‎کند.

حالا با توجه به Mobile-First Indexing چه کاری باید انجام دهیم؟

اولین نکته: آرامش خود را حفظ کنید. این تغییر در حال حاضر هنوز در مرحله اولیه و تست است. اگر مطلب الگوریتم mobilegeddon را خوانده باشید می‎بیند که استراتژی گوگل به شکلی رفته که قبل از هر تغییر بزرگی به افراد خبر می‎دهد تا بتونند خود را برای آن تغییر اماده کنند. پس شما هم خود را برای Mobile-First Indexing آماده کنید.

با توجه به آخرین راهنمای‎هایی گوگل درباره این موضوع اگر سایت شما در نسخه موبایل و دکستاپ ریسپانسیو باشد یا اینکه نسخه‎های مجزایی برای موبایل یا دسکتاپ داشته باشد نیازی نیست کار خاصی کنید. ( اگر الان هم از رتبه بندی گوگل راضی هستید!)

اگر سایت شما به طور کامل رسیپانسیو هم است باید اطمینان حاصل کنید که سرعت صفحه و زمان بارگذاری صفحه موبایل به اندازه کافی است و اینکه تمام موارد تجربه کاربری و ظاهر سایت برای موبایل بهینه می‎باشد. باتوجه به اینکه اولیت بندی در ایندکس با موبایل است به صفحات پنهان توجه داشته باشید. محتویاتی که در تب‎ها و زبانه‎ها مخفی هستند. با توجه به گفته گوگل ” محتویات پنهان ایندکس نمی‎شود” و حالا با آمدن اولیت ایندکس با موبایل لازم است که محتویات صفحه را بازنگری کنید که همه بخش‎های مهم برای موبایل قابل دیدن باشد.

اگر شما یک نسخه موبایل جداگانه دارید این هشت مورد را بررسی کنید:

  1.  محتوا: اطمینان حاصل کنید که محتوای موبایل شما با همان کیفیت محتوای دکستاپ است. مورادی مثل متن، فیلم، تصاویر را بررسی کنید و مطمئن باشید که فرمت‎های مورد استفاده در موبایل قابل خزش و قابل ایندکس باشند. (مثلا برای تصاویر لازمه که از alt استفاده کنید.)
  2. Structured data: اطمینان حاصل کنید که یک ساختار داده برای هر دو نسخه موبایل و دکستاپ داشته باشید. ادرس‎های ساختار داده در موبایل باید به نسخه موبایل اشاره کنند. از اضافه کردن موارد اضافی و غیر ضروری اجتناب کنید.
  3. متای دیتا: مطمئن باشید که هر دو صفحه از عناوین و توضیحات مشابه استفاده می‎کنند  البته نیاز نیست “یکسان” باشند بلکه معادل باشند. قطعا در نسخه موبایل با توجه به محدودیت‎ها نیاز است که ما از محتوای کوتاه تری استفاده کنیم.
  4. برچسب‎های Hreflang: اگر سایت شما یک سایت چند زبانه و بین‎المللی می‎باشد باید در بخش head از Hreflang برای معرفی دیگر نسخه‌های موبایلی استفاده کنید.
  5. متادیتای شبکه‌های اجتماعی: برچسب‌های OpenGraph و متا دیتای شبکه‌های اجتماعی را هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ قرار دهید. چون ممکن است افراد نسخه موبایل را به اشتراک بگذارند یا دسکتاپ را.
  6. نقشه سایت و نسخه محتوای چند رسانه‎ای: مطمئن باشید که هر صفحه نسخه موبایل شما در نقشه سایت قابل دسترسی باشد. به علاوه به فایل robots.txt هم نگاهی بندازید که مشکلی در ایندکس یا دسترسی بات‎های گوگل نباشد.
  7. تایید نسخه موبایل در گوگل وب مستر: اگر شما نسخه دسکتاپ سایت به گوگل وب مستر اضافه کردید باید نسخه موبایل را به طور جداگانه اضافه کنید.
  8. وضعیت سرور: مطمئن شوید که سرورهاستینگ شما تاثیر منفی روی نرخ خزش خزنده‎های گوگل داشته باشد.
بیشتر بخوانید :  فصل سوم فیلم اموزش سئو - قسمت دهم