الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی می‌کند و مترادف آن‌ها را تا حد زیادی می‌شناسد.دلیل اینکه نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شده، “سرعت و دقت” آن است.

مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

 

تاریخ انتشار مرغ مگس خوار گوگل را 20/August/2013 تخمین زدندکم کم گوگل به این نتیجه رسید که بهتر است
به معنای کلمات و ارتباط آن‌ها با هم توجه عمیق‌تری نشانبدهد. چرا؟ چون گاهی تولیدکنندگان محتوا برای قرار گرفتن در
نتایج اولیه گوگل مجبور بودند به شکل مکرر ازکلمات کلیدی خاصی استفاده کنند. با این کار کیفیت مطالب پایین می‌آمد و
سایت‌هایی که محتوای عالی تولیدمی‌کردند، نمی‌توانستند خوب دیده شوند. سرانجام…

در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم دیگری را برای بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل دو الگوریتم قبلی(پاندا و پنگوئن)
معرفی کرد که مرغ مگس خوار یا Hummingbird نام گرفت.

 

هدف گوگل از ارائۀ الگوریتم مرغ مگس خوارچه بوده ؟

 

در واقع، هدف گوگل از ارائۀ الگوریتم مرغ مگس خوار این بود که هم نتایج واقعی‌تر و دقیق‌تری را به کاربران نمایش دهد
و هم کاری کند که وبمسترها به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند توجه ویژه‌ای کنند.

این الگوریتم  با مفهوم کلمات و هم معنی‌های آن‌ها هم کار دارد مرغ مگس خوار رتبه بندی شما را بصورتداینامیک تحت تاثیر
خود قرار میدهد و پیش بینی رفتارهای آن به مراتب دشوارتر خواهد بود.انسان ها آخرین تکنولوژی گوگل هستند! مرغ مگس خوار
انسان ها را برتر از روبات های گوگل میداند.

 

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل چگونه کار می‌کند؟

 

این الگوریتم  با مفهوم کلمات و هم معنی‌های آن‌ها هم کار دارد. اما گوگل از کجا می‌فهمد که این اطلاعات

خواستۀ شما را برطرف می‌کنند؟ در اینجا گوگل از یک امکان فوق‌العادۀ دیگر به نام جستجوی معنایی استفاده

می‌کند.

گوگل چگونه تعیین می کند که این نتایج منعکس کننده هدف از جستجوگر و به اندازه کافی نیازهای آنها را

برآورده کند؟

جستجوی معنایی چیست؟

 

جستجوی معنایی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است. در جستجوی معنایی دیگر تمرکز روی کلماتی

نیست که شما جستجو می‌کنید، بلکه تمرکز روی معنا و مفهوم کلمات است.

در جستجوی معنایی، گوگل تاریخچۀ جستجوهای شما، محل زندگی و سایر اطلاعات مربوطه را جمع آوری

می‌کند و با توجه به آن‌ها، بهترین نتایج را به شما نشان می‌دهد.

برای مثال شما جستجو می‌کنید “رستوران های تهران” و مرغ مگس خوار سریع دست به کار می‌شود و کلمات

دیگری را هم که از نظر معنایی به کلمات “رستوران ها” و “تهران” نزدیکند در نظر می‌گیرد.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

 

مثلاً برای رستوران کلمات “فست فود”، “غذا”، “غذای بیرون بر” و “رستوران های محلی” و برای کلمۀ تهران،

مناطق نزدیک تهران مثل کرج وهراز هم در نظر گرفته می‌شوند. با این کار شما می‌توانید نتایج مختلفی مانند

بهترین رستوران‌های تهران، در سفر به تهران چی بخوریم؟ رستوران های کرج لیستی از این رستوران‌ها را در نقشه ببینید.

قبلاً ممکن بود برای رسیدن به نتیجۀ دلخواهتان چند بار به شکل‌های مختلفی عبارت مورد نظرتان را جستجو

کنید؛ اما الان مرغ مگس خوار با کمک گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی (Semantic search) این کار را

برای شما راحت کرده است. شاید بپرسید که گراف دانش و جستجوی معنایی دیگر چه هستند؟ نگران نباشید، در

ادامۀ این مقاله جواب سوالتان را پیدا می‌کنید.

 

گراف دانش گوگل چیست؟

 

وقتی شما کلمه‌هایی را در گوگل جستجو می‌کنید، فقط به دنبال یک صفحۀ مشخص نیستید؛ شما در این

جستجو به دنبال یک هدف هستید. اینجاست که گراف دانش به داد شما می‌رسد و احتمال رفتنتان به بیراهه‌ها

را تا حد خیلی زیادی کم می‌کند.

گراف دانش گوگل یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگس‌خوار شروع به کار کرد و هدف آن نشان دادن نتایج دقیق

و مرتبط، دربارۀ افراد و مکان‌ها و هرآنچه که به آن‌ها مربوط می‌شد بود.

یک سال قبل از انتشار مرغ مگس خوار، گوگل گراف دانش خود را راه اندازی کرد: یک گراف واقعی نیست، بلکه

مجموعه ای از ویژگی های SERP طراحی شده برای پاسخ سریع و دقیق به پرس و جو کاربران در مورد افراد،

مکان ها و چیزهایی است. مثلاً وقتی شما نام کمال الملک را در گوگل جستجو می‌کنید، فقط به بیوگرافی کمال

الملک نمی‌رسید، شما در سمت راست صفحه نتایج دیگری را هم مشاهده می‌کنید. این اطلاعات می‌توانند

تابلوهای معروف این هنرمند، سبک نقاشی، نقاشان هم دوره، نقاشان هم سبک و … باشند.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

 

اما گوگل از کجا می‌فهمد که این اطلاعات خواستۀ شما را برطرف می‌کنند؟ در اینجا گوگل از یک امکان

فوق‌العادۀ دیگر به نام جستجوی معنایی استفاده می‌کند.

 

جستجوی معنایی یا Semantic search چیست؟

 

جستجوی معنایی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است. در جستجوی معنایی دیگر تمرکز روی کلماتی

نیست که شما جستجو می‌کنید، بلکه تمرکز روی معنا و مفهوم کلمات است.

در جستجوی معنایی، گوگل تاریخچۀ جستجوهای شما، محل زندگی و سایر اطلاعات مربوطه را جمع آوری

می‌کند و با توجه به آن‌ها، بهترین نتایج را به شما نشان می‌دهد.

 

استراتژی‌های سئوی مبتنی بر جستجوی معنایی

 

۱. ساختار ایجاد کنید

 

وقتی دارید یک محتوای جدید خلق می‌کنید، از خود بپرسید اطلاعات را به چه شیوه‌ای ارائه کنم تا ساختار و

بستری یکپارچه و منطقی، حول آن شکل بگیرد و یافتنش برای کاربر آسان باشد. وقتی کاربر بتواند محتوا و

اطلاعات مطلب شما را در ساختاری مناسب به راحتی بفهمد، مطمئن باشید نه فقط به کاربر کمک کرده‌اید، بلکه

گام بزرگی در کمک به موتورهای جستجو برای فهم محتوای خود برداشته‌اید.

 

۲. باهم‌آیی را فراموش نکنید

 

در زبانشناسی وقتی از باهم‌آیی، هم‌آیندی یا هم‌رخدادی (Co-Ocurrence) صحبت می‌کنیم، منظور کنار هم

نشستن دو یا چند واژه در اکثر موارد است. مثلاً دو کلمه‌ی چه و خبر در عبارت چه خبر؟، هم‌آیند هستند. یعنی

کاربران زبان فارسی معمولاً این دو کلمه را در کنار هم استفاده می‌کنند و زمانی که اولی را شنیدیم می‌توانیم

انتظار داشته باشیم کلمه‌ی بعد از آن خبر باشد. خورد و خوراک، ثبت و ضبط، رفت و آمد، سگ و گربه و اشک و

لبخند تنها تعدادی از مثال‌های باهم‌آیی در زبان فارسی هستند.

همین مفهوم دقیقاً توسط موتورهای جستجو در جستجوی معنایی به خدمت گرفته شده است. این موتورها با

کلمات موجود در ترکیب‌های هم‌آیند، دایره‌ی معنایی کوئری را کوچک‌تر می‌کنند. برای مثال وقتی تایپ می‌کنید

ثبت و ضبط، سایر نتایج مربوط به ضبط صوت از دامنه‌ی نتایج مربوط به کوئری شما خارج می‌شوند. البته

موتورهای جستجو در جستجوی معنایی، هم‌آیی را وسیع‌تر از تعریف زبانشناسی آن در نظر می‌گیرند و نه تنها

کلمات کاملاً همنشین را برای یافتن نتایج مرتبط مدنظر قرار می‌دهند، بلکه مجموعه کلماتی که به طور منطقی

می‌توانند در صحبت از یک موضوع خاص، در متن به کار روند مورد بررسی قرار می‌دهند.

برای مثال اگر در مورد شیر در محتوای وبسایت خود مطلبی نوشته‌ایم و منظورمان حیوان درنده‌ی جنگل باشد نه

شیر خوراکی، منطقی است که کلماتی مانند جنگل، درنده، سلطان جنگل، یال، شکار و … را نیز در متن خود به

کار برده باشیم. به این ترتیب اگر بتوانیم کلماتی را شناسایی کنیم که معمولاً با کلمه‌ی کلیدی ما در یک محتوا

همنشین می‌شوند و سپس آنها را در محتوای خود به کار ببریم، شانس دیده شدن و برگزیده شدن محتوای خود

در نتایج جستجو را به شدت افزایش داده‌ایم.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجوی صوتی

 

الگوریتم مرغ مگس خوار وجستجوی صوتی

 

به تازگی، به روز رسانی های الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل را می توان به عنوان یک گام رو به جلو برای تسلط

گوگل بر جستجوی صوتی در نظر گرفت. وقتی الگوریتم مرغ مگس خوار  در سال 2013 منتشر شد، “جستجوی

صوتی” غوغایی در جامعه سئو ایجاد کرده بود. پس از ظهور این نوع جستجو ،گوگل نیز میبایست تکنولوژهای 

موجود خود را با این روش ازجستجو  مطابقت دهد. این عینک به اینترنت متصل می‌شود و از طریق آن به

جستجو در اینترنت می‌پردازد و همۀ این‌ها با دستور صوتی شما و جلوی چشمانتان انجام می‌شود. عینکتان در

کثری از ثانیه با کمک جستجوی معنایی و گراف جستجو که هر دوی آن‌ها دو بال مرغ مگس خوار هستند، جواب

را به شما نشان می‌دهد.

 

جستجوی صوتی

 

همه‌گیر شدن این عینک‌ها و ابزارهای دیگری که با اینترنت و محتوا سروکار دارند اصلاً دور نیست، پس از همین

امروز فکری به حال آن بکنید و خودتان را برای یک آیندۀ پرچالش و در عین حال پرفرصت‌ آماده کنید.

به صورت خلاصه باید بگویم ، تکنولوژی که تنها کلمه به کلمه یک عبارات را متوجه شود، مقیاس اندازه گیری

مشخصی برای هدف کاربران نمی باشد. جستجوی معنایی و الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل برای عملکرد موثر

در دنیای واقعی طراحی شد ه اند.

 

مرغ مگس خوار و جستجوی محلی

 

مرغ مگس خوار و جستجوی محلی

 

در حالی که انجمن اصلی SEO در تلاش برای درک تاثیرات مرغ مگس خوار در وب کلی بود, جامعه محلی SEO با

برخی از بروز تصورات از به روز رسانی برخورد کرد. در ابتدا مرغ مگس خواربه نظر می رسد جمعیت نتایج متعدد

محلی با “یک جعبه” نامطلوب.

خب همانطور که گفتیم، الگوریتم مرغ مگس‌خوار به مفهوم و کیفیت محتوایی که تولید کرده‌اید و این‌که چه‌قدر

مورد توجه کاربران بوده توجه ویژه‌ای دارد. پس صد در صد روی سئوی سایت هم تاثیر می‌گذارد. در ادامه چند

نکتۀ مهم را به شما می‌گویم که اگر آن‌ها را رعایت کنید تاثیر بسیار خوبی در سئوی سایتتان دارد و رضایت خاطر

مرغ مگس خوار سختگیرمان را هم جلب می‌کند.

  • تمام کلمات کلیدی را بهینه کنید
  • بهینه سازی انکر تکست‌ها هم فراموش نشود
  • مقاله‌هایی با تعداد کاراکترهای متنوع تولید کنید
  • محتوای تصویری را چاشنی پست‌هایتان کنید
  • از کدهای نشانه‌گذاری Schema استفاده کنید

علاوه بر این، جامعه محلی SEO بر این باورند که مرغ مگس خوارممکن است اثرات زیر را بر نتایج اصلی محلی و

محلی داشته باشد:

  • محلی سازی بیشتری از نتایج نمایش داده شد، با هدف ایجاد محلی
  • ادامه، حضور قابل توجهی از نتایج نوع دایرکتوری در نتایج اصلی_محلی

 

چگونه می توانم کشف کنم که آیا توسط مرغ مگس خوار مورد حمله قرار گرفته است؟

 

در حالی که صاحبان کسب و کار محلی ممکن است برخی از مشکلات موقت با یک جعبه اسپم را تجربه کرده اند

که باعث کاهش دید موتور جستجوی محلی می شود بعید است که بیشتر وبسایتها از این بروزرسانی تأثیر منفی

داشته باشند. اگر وبسایت شما یک ترافیک یا رتبه بندی افت  را تجربه کرده باشد که فکر می کنید ممکن است

به مرغ مگس خواروابسته باشد. ممکن است به نظر برسد که عامل تغییر برای وب سایت شما یک بروزرسانی

دیگر، مانند پاندا یا پنگوئن است.

 

آیا با آمدن مرغ مگس خوار الگوریتم های دیگر گوگل مانند Page Rank دیگر ارزشی نخواهند داشت؟

 

خیر، مرغ مگس خوار صرفا یک الگوریتم تکمیلی است و الگوریتم های قبلی در جای خود باقی خواهند مانند و

کار خواهند کرد. الگوریتم های ضد اسپم گوگل پاندا و پنگوئن نیز همینطور خواهند بود.

 

تفاوت الگوریتم – مرغ مگس خوار با الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن

 

تفاوت الگوریتم مرغ مگس خوار باالگوریتم پاند و پنگوئن

 

الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن تمرکز خود را بر روی روش های شناسایی اسپم گذاشته بودند، وظیفه

گوگل پاندا شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از سایت های دیگر، روش های متقلبانه در داخل سایت

مانند کلوکینگ و … را به عهده دارد و  گوگل پنگوئن شناسایی لینکهای اسپم و سایت های اقدام به خریداری

لینک برای بهبود رنکینگ خود می کنند را عهده دار است. هر دو الگوریتم فوق در حال مبارزه با سئوی سیاه

هستند و پاندا و پنگوئن نیز حیواناتی سیاه و سفید می باشند.  الگوریتم مرغ مگس خوار بر خلاف این دو

الگوریتم یک افزونه ضد اسپم نیست بلکه افزونه ای برای تجزیه و تحلیل عباراتی است که کاربر برای جستجو

وارد کرده. گوگل با این کار می تواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش دهد و با استفاده از الگوریتم مرغ مگس

خوار می تواند نتایج خود را بهبود بخشد. در واقع الگوریتم مرغ مگس خوار تاثیری در نتایج رتبه بندی به طور

مستقیم ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و بر اساس خواسته های کاربر سعی

میکند بهترین نتیجه را نمایش دهد.

 

و در آخر اطلاعات کلی درباره مرغ مگس خوار

 

دلیل نام گذاری الگوریتم جدید گوگل به مرغ مگس خوار از طرف گوگل اینگونه اعلام شده است که این پرنده

دقیق و سریع است. دقت و سرعت دو عاملی است که در سیستم های هوشمند همواره در تناقض با هم

قراردارند و همیشه در یک سیستم هوشمند باید یکی را فدای دیگری کرد. مرغ مگس خوار کوچکترین پرنده دنیا

است. بال های این پرنده در هر ثانیه 70 بار به هم می خورند و در حالت عادی هرگز نمی توان بال زدن پرنده را

مشاهده کرد، بالهای این پرنده در زمان شیرجه زدن در هر ثانیه 200 بار به هم می خورند.این پرنده می تواند با

سرعت 30 مایل در ساعت پرواز کند و این توانائی را دارد که در زمان پرواز در یک نقطه ثابت بماند و یا حتی به

سمت عقب حرکت کند. مرغ مگس خوار کوچکترین پرنده جهان است. مغز این پرنده %۲/۴ وزن بدنش را

تشکیل می دهد. این پرنده دارای هوش سرشاری است. شنوایی او بسیار بهتر از انسان است. این پرنده فاصله

های دور را بهتر از انسان می بیند. مرغ مگس خوار حس بویایی ندارد و از زبانش برای خوردن شهد گل ها

استفاده می کند.قلبش بیش از ۱۲۶۰ بار در دقیقه می زند و% ۵/۲ وزن بدنش را تشکیل می دهد.سوخت و ساز

این حیوان ۱۰۰ برابر متابولیزم فیل است.از آن جایی که پای اینپرنده بسیار ضعیف است،ترجیح می دهد بیشتر

پرواز کند.طول این پرنده به طور متوسط ۵/۸ سانتی متر و وزنش بین ۲ و ۲۰ گرم می باشد.نوع مونث این پرنده

بزرگتر از نوع مذکرش است.جوجه های این مرغ تا مدتی قادر به پرواز نیستند.عمراین حیوان حدود ۵ سال

است.

موفق و پیروز باشید.