برخلاف الگوریتم پاندا و کبوتر که یک بروز رسانی و اضافات الگوریتم‎های قبلی گوگل بودند، الگوریتم مرغ مگس خوار به عنوان یک مکمل برای الگوریتم اصلی گوگل بوده است.اخرین اپدیت :  آبان 1397

مقدمه ای بر الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل برای درک این مطلب که هدف کاربران از جستجوی یک کلیدواژه خاص در گوگل چیست کمک می‌کند.

گوگل مرغ مگس خوار را در تاریخ 26 سپتامبر 2013 معرفی کرده، ولی این الگوریتم از یک ماه قبل مورد استفاده قرار می‎گرفته. بر خلاف الگوریتم‌های قبلی مثل پاندا و پنگوئن به نظر نمی‌آید که الگوریتم جدیدتر یعنی مرغ مگس خوار تغییرات منفی شدیدی در وب داشته باشد. این موضوع پذیرفته شده که به طور گسترده‎ای روی پایه دانش گوگل به اسم ” نمودار دانش” یا “knowledge graph” دارد. به هر حال جامعه سئو محلی گفتند که اثراتی را در بخش موتور جستجوی محلی هم احساس کردند.

نمودار دانشی (knowledge graph) و جستجو با محوریت شناخت معنا (semantic search):

اگر به دنبال چرایی و هدف به وجود آمدن الگوریتم مرغ مگس خوار هستید باید با مفهومی خیلی مهمی که در موتورهای جتسجو وجود دارند به نام: جستجو با محوریت شناخت معنا یا semantic search آشنا شوید.

یک سال قبل از انتشار مرغ مگس خوار گوگل نمودار دانشی خود را منتشر کرد. البته بر خلاف اسمش در اینجا خبری از یک نمودار عددی نیست، بلکه متشکل از ویژگی‎های خاص می‎باشد که باعث می‌شود صفحه جستجوی گوگل برای پاسخ بهتر به جستجوی‎هایی که درباره افراد مشهور, مکان‌ها و چیزهای دیگر هستند آماده گردد.

نمودار دانشی یا knowledge graph

وقتی صحبت از نمودار می‎شود ناخوداگاه یاد نمودارهای ریاضی می‌افتیم. در اینجا منظور بخشی از صفحه جستجو است که با توجه به نوع کلیدواژه‌ای که شما جستجو می‌کنید به شیوه‌ای خاصی اطلاعات را نمایش می‌دهد. به طور عمومی نمودار دانشی برای شش مورد زیر به کار می‎رود:

  1. افراد معروف
  2. مکان‌ها
  3. فیلم
  4. موسیقی
  5. شرکت‌ها
  6. دستور پخت غذا

البته می‌توان گفت گفت که من تا الان با این 6 مورد برخورد کردم و ممکن است نمونه‎های دیگری نیز موجود باشند.

جستجوی ایران و نمایش اطلاعات درباره ایران در گراف دانشی گوگل

گراف دانشی از سال 2012 در امریکا شروع به کار کرده و در 16 می 2012 به طور جهانی فعال شد. برای زبان فارسی گراف دانشی از 9 ژانویه 2014 فعال شده.

با توجه به اینکه اطلاعات گراف دانشی از ویکی داده و ویکی پدیا استخراج می‎شود در صورتی که در یک زبان برای یک جستجو مقاله‎ای نباشد باعث می‎شه که گراف دانشی برای آن نمایان نشود. در حالی که در جستجو با زبان‎های دیگر مخصوصا انگلیسی گراف دانشی وجود داشته باشد.

نمودارهای دانشی که در صفحه جستجو نمایش داده می‎شود حاوی پاسخ به سئوال شما مثل نمایش اطلاعات درباره یک نوع غذا و اطلاعاتی درباره ارزش غذایی خاص است. همانطور که در الگوریتم رنک برین درباره موضوع افزایش رضایت کاربران صحبت کردیم.

گراف دانشی در گوگل knowledge graph

اینجا هم مجدد خاطر نشان می‌شویم گوگل به دنبال افزایش رضایت جستجو کنندگان خود است و چه بهتر که بتواند از طریق صفحه جستجو یک سری نیازها ر رفع نماید و به جستجوی بهتر کمک کند. برای نمونه وقتی فیلمی را جستجو می‌کنید لیستی از بازیگران نیز نمایش داده می‏‎شود.

جستجوی فیلم و نمایش گراف دانشی گوگل

جستجو با محوریت شناخت معنا یا جستجوی معنایی یا semantic search:

جستجوی معنایی تلاش دارد نتایج مناسبی را در صفحه جستجو یا SERP از زبان جستجوی شده توسط کاربران و فراتر از معنای کلمات, جستجوی معنایی درباره فهمیدن مفهوم کلیدواژه جستجو شده فراهم کند، حتی اگر کاربر به طور مستقیم به آن اشاره نکند. در واقع معنای کلیدواژه‎ای که جستجو می‎شود را دریابد و در اولیت قرار دهد نه فقط کلمه کلیدی را.

برای دیدن جستجوی معناشناختی در عمل بیاید به chocolate chip cookies در تصویر بالای صفحه جستجوها نگاهی کنیم. جستجوی معنای شناختی بر این عقیده هست که کلمات مورد استفاده در جستجو, کاربر قصدی متفاوت از جستجو را داشته است. به همین دلیل گوگل نتایج را بر اساس زبان جستجوگر عرضه کرد. در نتیجه شاهد بودیم که صفحه جستجو چطور از موارد مربوط به ساخت و استفاده کوکی استفاده می‌کند. (به طور ساده کوکی اطلاعاتی است که سمت کاربر ذخیره می‎شود)

گوگل می‎تواند با جستجوی معنایی کلمات جستجو شده را بر اساس واقعیت‌ها و روابط آنها درک کند. تمرکز الگوریتم مرغ مگس خوار بر مطابقت کئوری جستجو شده با نتایج متکی بر هوش مصنوعی گول می‎باشد. این یعنی توانایی تجزیه و تحلیل کلید واژه قصد کاربر از جستجو.

جستجوی معنایی و الگوریتم مرغ مگس خوار

جستجو معنایی صرفا به همین جا خلاصه نمی‎شود و هنوز چیزهای بیشتری هست که در مقاله‎ای مفصلا درباره آن توضیح خواهیم داد. در اینجا درباره تاثیر این کار بر وب صحبت می‎کنیم. تصور کنید یک کاربر گوگل این کئوری (عبارت) را در گوگل جستجو می‌کند. “بهترین مکان برای چینی‌ها” گوگل می‌تواند محل را به معنای یک رستوران و “چینی” را به عنوان یک نوع خاص از غذای رستوران تشخیص دهد و می‌فهمد در واقع ” بهتر مکان برای چینی‌ها” در واقع “بهترین رستوران چینی” هست.

البته کوکی ها و جستجوهای قبلی هنوز تاثیرگذار هستند در نتایج و جستجوی مفهومی و نتایج با الگوریتم‌های پیچیده‌تری محاسبه می‌شوند.

آیا الگوریتم مرغ مگس خوار واقعا هست؟

رابطه الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و جستجوی معنایی

بیایید نشانه‌های وجود الگوریتم مرغ مگس‌خوار را بررسی کنیم. یکی از اهداف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل آوردن جستجوی معنایی به موتور جستجوی گوگل و ترجمه یک مفهوم به واقعیت بود که در نهایت این تبدیل به یک استاندارد جستجو شود. این کار برای بهتر فهمیدن قصد واقعی جستجو کننده بود به طوری که اگر کاربری بهتر مکان برای چینی‌ها” گوگل می‌فهمید منظور کاربر این است که “بهترین رستوران چینی” و بر این اساس نتایج را به وی نشان می‌داد. در اینجا الگوریتم‌های دیگر مانند کبوتر هم دخیل هستند که  رستوران‌های چینی نزدیک را نشان دهند.

 

مرغ مگس خوار و جستجوی صوتی

با توجه به بروز رسانی مرغ مگس خوار گوگل می‌توان گفت گوگل یک گام در مسیر تسلط بیشتر در حیطه جستجوی صوتی برداشته است. وقتی مرغ مگس خوار در سال 2013 عرضه شد “جستجوی مکالمه” باعث ایجاد یک موج جدید در جستجو و درنهایت باعث ایجاد جستجوی صوتی شد. برای جستجوی صوتی گوگل مجبور شد که زبان های طبیعی را بشناسد. با استفاده از گفتار برای جستجوی‌هایی مثل “بهترین مکان برای غذای سنتی در نزدیکی من کجاست؟” با ” چگونه می‌توانم شیر آب را تعمیر کنم” استفاده می‌شد و این به نوبه خود جدید و تازه بود.

جستجوی صوتی و مرغ مگس خوار گوگل

به طور خلاصه تکنولوژی محدود به درک زبان بر اساس کلمه کلیدی جستجو شده بوده و نمی‌تواند هدف جستجو را بفهمد. پیشرفت‌های این چند سال در زمینه هوش مصنوعی باعث شده که گوگل قادر شود با کمک هوش مصنوعی و جستجوی معنا شناختی و بروز رسانی مرغ مگس خوار برای کارکردن در دنیای زبان‎های طبیعی حرفی برای گفتن داشته باشد.

مرغ مگس خوار و جستجوی محلی

مرغ مگس خوار گوگل کمک زیادی به جستجوی محلی کرد. در ابتدا به نظر می‎رسید مرغ مگس خوار اطلاعات بخش گراف دانشی و جعبه اطلاعاتی را با اطلاعات جعلی پر می‎کند، مثلا وقتی کاربر عبارت ” وکیل تهران” را جستجو می‌کرد گوگل کسب و کارهای محلی نزدیک با این موضوع را نشان می‌دهد. بعد بعضی از افراد  اسم کسب و کار خود را کلیدواژه‎ای که جستجو می‎شد گذاشتند که به عنوان اسپم شناخته شدند. این سناریو باعث کاهش تجربه کاربری شد و در نهایت گوگل این مشکل را حل کرد.

علاوه بر این جامعه محلی جستجوگرها بر این باورند که مرغ مگس‌خوار ممکن است دو نتیجه زیر را نتایج محلی داشته باشد:

  1. محلی سازی بیشتر نتایج ارگانیک (جستجوی معمولی)  برای نمایش برای کاربران محلی
  2. حضور قابل توجه نتایج داریکتوری‎ها در نتایج جستجوی محلی

آیا سایت من توسط مرغ مگس خوار مورد بازرسی قرار گرفته؟

چطور می‎توان فهمید که آیا الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بر روی سایت و کسب و کار ما تاثیر گذاشته یا نه. با توجه به اینکه صاحبان کسب و کارهای محلی ممکن است با برخی از مشکلات موقت مثل کاهش ورودی محلی و جعبه اطلاعات‌های اسپم روبرو شدند. اما به طور کلی به نظر نمی‌رسد که این بروز رسانی تاثیر منفی داشته باشد.

به هر حال اگر رتبه سایت شما ناگهان کم شد که ممکن است به مرغ مگس خوار وابسته باشد، در قدم اول باید لیست الگوریتم‌های گوگل را همراه با اخرین اپدیت  پیدا کنید. سپس موارد و عوامل تغییر رتبه را بررسی کنید.

مرغ مگس خوار یک فرصت خوب است!

در پایان مقاله به بررسی فرصت‌های ایجاد شده توسط مرغ مگس خوار می‌پردازیم. الگوریتم مرغ مگس خوار باعث به وجود آمدن یک فرصت برای سایت‌هایی است که بتوانند محتوایی برای جستجوی معنایی ایجاد کنند. گوگل هدف خودش را بر درک عمیق قصد واقعی جستجوی کاربران تنظیم کرده  و به جای کلیدواژه‎ها دنبال مفهوم زیرین آنهاست.

کاربرد عملی این الگوریتم این است که اطمینان حاصل کنند که از لحاظ زبان طبیعی محتوای سایت خوبی دارند. متاسفانه ممکن است الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به عنوان یک شکاف میان شیوه‎های قدیمی, اسپم و هرز و جستجوی مدرن (جستجوی معنایی و جستجوی صوتی) باشند که جستجوگر با استفاده از زبان خودش جستجو می‎کند.

سایت‎هایی که پاسخ دهنده برای جستجوهای رایج و عمومی شناخته می‎شوند ممکن است بتوانند به عنوان منابع مربوط به موضوعات خاص انتخاب شوند. هنگامی که محتوای شما در جهت رفع یک مسئله یا یک سئوال مطرح می‌شود یا دقیق‌تر به عنوان قصد جستجوگر امکان دارد نه تنها در نتایج جستجو محلی در مکان خوبی باشد بلکه به عنوان یک جعبه دانشی قرار بگیرد. امروزه در نتایج گوگل رتبه‌هایی که به مسئله قصد جستجوگر پرداختند در اولیت می‎باشد.

برای این کار لازم است:

  1. درک قصد جستجو کننده
  2. تحقیقات کلیدواژه
  3. تحقیقات موضوعی برای کمک به بهبود سایت

در صورتی که دوست دارید در جعبه ابزار سئو عضو بشید وارد صفحه بررسی سئو سایت بشید.