الگوریتم گوگل رنک برین (همراه با استراتژی بهینه سازی)


یک راهنمای کامل از الگوریتم Google Rank Brain

 

 

هر انچیز که باید درباره الگوریتم رنک برین باید بدانید

مهم نیست که یک سئوکار حرفه ای باشید,  دیجیتال مارکتر یا اینکه یک وب سایت ساده داشته باشید. الگوریتم گوگل رنک برین به شما کمک میکنه که بتونید در جستجوی های مختلف رتبه خوبی رو بگیرید. آماده اید تا دانش خودتون رو با یک مقاله خفن درباره گوگل رنک بروز کنید؟

گوگل به تازگی اعلام کرده که گوگل رنک برین سومین سیگنال مهم رتبه بندیه! در این مقاله همه چیز هایی که شما نیاز دارید تا درباره الگوریتم گوگل رنک بدونید رو میگم پس بیاید شروع کنیم.

اگر دوست دارید درباره فاکتور های رتبه بندی سئو بیشتر بدونید 200 فاکتور رتبه بندی گوگل رو مطالعه کنید.

فصل بندی مقاله

فصل سوم

جستجوی کلیدواژه در دنیای  گوگل رنک برین

فصل دوم

چطوری گوگل رنک کار میکنه

فصل اول

توضیح تصویری درباره گوگل رنک برین اینکه چیه

فصل ششم

استراتژی بهینه سازی برای رنک برین و بررسی موردی از موارد ایرانی و خارجی

فصل پنجم

بهینه سازی محتوا برای کاهش نرخ ترک و زمان ماندگاری (Dwell Time)

فصل چهارم

بهینه سازی عنوان و توضیحات متا برای افزایش نرخ کلیک

فصل اول: توضیح تصویری گوگل رنک برین

توضیح تصویری درباره گوگل برین رنک اینکه چیه

الگوریتم گوگل برین رنک (Google RankBrain) چیه؟

رنک برین یک الگوریتم یادگیری ماشین هستش که گوگل برای مرتب کردن نتابج جستجو استفاده میکنه. این فرایند به گوگل کمک میکنه که کلمات رو درک کنه و بفهمه کاربر چه چیزی رو جستجو میکنه.

خب چه چیزی باعث میشه گوگل برین نسبت به الگوریتم های گوگل متفاوت باشه؟

قبل از شروع, الگوریتم گوگل رنک برین به صورت دستی نوشته شده بنابر این فرایند به این صورت انجام شده:

مهندسین گوگل در ساخت گوگل پیچ رنک

البته مهندسان انسانی هنوز روی الگوریتم کار می کنند. اما امروز، RankBrain نیز چیزی را در پس زمینه انجام می دهد.

مهندسین گوگل ( انسان هایی که مهندس هستند) هنوز روی الگوریتم کار میکنند اما امروزه رنک برین چیزیه که در پس زمینه انجام میده در این تصویر فرایند گوگل پیچ رنک رو میبینید:

فرایند رنک برین RankBrain process

به طور خلاصه گوگل برین الگوریتمیه که خودش فکر میکنه و خودش رو تغییر میده. با توجه به کلمه کلیدی گوگل برین اهمیت بک لینک ها, محتوای جدید, طول محتوا, دامین اتوریتی و… رو افزایش میده.

مثلا: در کلیدواژه اموزش نقاشی گوگل برین میاد بررسی میکنه میفهمه دراین کلیدواژه بک لینک اهمیتش 10 درصده و 50 درصد محتوای جدید و طول اون اهمیت دارند و 20 درصد هم دامین اتوریتی

در واقع برای هر کلیدواژه الگوریتمی متفاوت از بخش های متفاوت داره حالا وقتی این رو اعمال کرد از طریق تعامل کاربر اگر کاربرها اون رو دوست داشتند که تغییرات رو نگه میداره و اگر دوست نداشتند میاد و به حالت اول برمیگردونه. دقیقا شبیه یک مغز (برین brain) فکر میکنه, تصمیم میگیره, تحلیل میکنه  و انتخاب میکنه.

گوگل از یک از مهندسینش خواسته بود که بهترین صفحه برای یک کلیدواژه خواست رو پیدا کنه هم چنین از رنک برین هم همین درخواست رو داشتند.

الگوریتم گوگل رنک برین 10 درصد بهتر از مهندسین گوگل عمل کردش! خیلی دیوانه کنندس

برتری برین رنک در مقابل مهندسین گوگل

در پایانش باید بگم  رنک برین اومده که بمونه! پس اگر میخواهید در سئو رتبه بهتری رو بگیرید حتما باید با این الگوریتم اشنا بشید, چیه و چطوری کار میکنه و چطوری میتونیم با اصول این الگوریتم رتبه بهتری بگیریم.

تا اینجا یکم بررسی کردیم نحوه کارکردش و حالا وقتشه به طور عمیق بررسی کنیم ببینم زیر لایه های گوگل رنک برین چی هستش. پس با ما همراه باشید.

 

گوگل برین رنک چطوری کار میکنه

فصل دوم: گوگل رنک برین چطوری کار میکنه

 

RankBrain دو کار اصلی داره:

  1. درک کئوری های جستجو و کلیدواژه ها
  2. اندازه گیری نحوه ارتباط افراد با نتایج ( رضایت کاربر از نتایج جستجو)

بیاید هر کدوم از اینها رو همراه با جزئیات بررسی کنیم.

الگوریتم گوگل رنک برین چطوری همه کلیدواژه هایی که شما جستجو میکنید متوجه میشه؟


همین چند سال پیش بود, که گوگل اعلام کرد:

15 درصد کلمات کلیدی که جستجو میشه رو تا به حال ندیده و براش جدیده!

ممکنه 15 درصد رقم زیادی نباشه,  واقعا  هم زیاد به نظر نمرسه اما اگر بدونید برای گوگل 450 میلیون جستجو در طول روزه همین 15 درصد. قبل از به وجود اومدن RankBrain  گوگل صفحه رو اسکن میکرد و توی این اسکن برررسی میکرد که ایا کلماتی که کاربر جستجو میکنه در صفحات عینا وجود داره یا نه.

اما به خاطر اینکه این کلیدواژه یک برند جدید بودند, گوگل هیچ سرنخی داجب اینکه جستجو گر چی میخواد نداشت و اون چیزی که کاربر میخواست رو حدس میزد. بیاید یک مثال بزنیم مثلا شما  کنسول خاکستری توسعه داده شده توسط سونی رو جستجو میکردید. گوگل صفحاتی که حاوی اصطلاحات “خاکستری”, “کنسول”, “توسعه یافته”و “سونی” هستند رو جستجو میکرد.

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما “کنسول خاکستری توسعه یافته توسط سونی” را جستجو کردید. گوگل صفحاتی را که حاوی اصطلاحات “خاکستری”، “کنسول”، “توسعه یافته” و “سونی” هستند، جستجو خواهد کرد.

بررسی نحوه کارکرد گوگل قبل از Brain Rank

گوگل همه براش کاربران اولیت داشتند به همین خاطر در الگوریتم جدید به اسم Google Brain Rank امکانی رو ایجاد کرد که کلیدواژه های جستجو شده توسط کاربر رو درک کنه و یک مجموعه نتایج با دقت 100 درصد نمایش بشه!

 

نتایج جستجو با استفاده از الگوریتم گوگل پیچ برین

بد نیست. فرق گوگل برین با قبل که نبود چیه؟  قبلا گوگل سعی میکرد کلیدواژه هایی که کاربر جستجو میکنه با کلمات توی صفحه انطباق بده. اما با اومدن گوگل رنک برین, گوگل تلاش میکنه که بفهمه منظور شما از کلیدواژه هایی که جستجو کردید چیه و مثل یک انسان جستجو ها رو درک کنه و نتایج بهتری رو نشون بده.

چطوری این کار رو میکنه؟ با تطبیق کلمات کلید کلیدی که ندیده با کلیمات کلیدی که براش اشنا هستند.

به عنوان مثل, گوگل رنک برین متوجه شده که بسیاری از افرادی که ز رو جستجو میکنند. گوگل فهممیده که کسانی که  ” کنسول خاکستری توسعه یافته توسط نتینتدو” رو جستجو میکنند, میخواهند نتایجی مرتبط با کنسول های بازی ببینید. بنابر این وقتی کسی ” کنسول خاکستری توسعه یافته توسط سونی” رو جستجو میکنه رنک برین نتایج مشابهی رو نمایش میده. و نتایج شبیه ” کنسول خاکستری توسعه یافته توسط نتینتدو” مرتبط با کنسول های بازی نشون میده.

خب گوگل نتایج مرتبط به کنسول رو به نمایش درمیاره اینجا میدونه که درمورد پلی استیشن ( کنسول بازی سونی) هستش.

متد گوگل رنک برین

یک مثال دیگه; گوگل یک پست بلاگی درباره چگونی استفاده از یادگیری ماشین برای بهتر کردن نتایج جستجو رو منتشر کرده:

 

پست بلاگی گوگل درباره یادگیری ماشین

در مطلبی که گوگل انتشار داده یک فناوری به اسم “word2vec” رو توصیف میکنه که کلمات کلیدی رو تبدیل به یک مفهوم میکنه مثلا گوگل گفته:

این تکنولوژی میداند که پاریس و فرانسه همانند برلین و آلمان یک شهر و کشور هستند.

تشخیص گوگل از رابطه کشور و شهر و اسامیشان

ممکنه این مطلب به طور خاص درباره رنک برین صحبت نکنه اما احتمالا رنک برین از تکنولوژی مشابه برای رتبه بندی و فهمیدن کلیدواژه استفاده میکنه

به طور خلاصه Google RankBrain فراتر از کلمه کلیدی و تطبیق کلمه کلیدی جستجو شده با صفحه هستش. گوگل رنک برین کلمات کلیدی رو تبدیل به مفاهیم تبدیل میکنه و تلاش میکنه که صفحاتی رو پیدا کنه که اون مفهوم رو پوشش داده.

در فصل سوم این مقاله به شما نشون میدم که چطوری با استفاده از این روش جستجوی کلیدواژه در سئو تغییر میکنه. برای اولین بار اجازه میدهیم که جالب ترین بخشی که رنک برین انجام میده رو بررسی کنیم…

الگوریتم رنک برین چطوری رضایت کاربر رو اندازه گیری میکنه؟

الگوریتم Google Rank Brain مطمئنا میتونه کلمات کلیدی جدید رو درک کنه و حتی میتونه در مواردی الگوریتم های دیگه رو برای بهبود نتیجه جستجو برای کلیدواژه ای خاص تغییر بده.

حالا یک سئوال بزرگ ایجاد میشه.

وقتی که رنک برین مجموعه از نتایج رو نشون میده چطوری میتونه بفهمه که اونها برای کاربر خوب هستند یا نه؟

به این شکل:

رنک برین چطوری از تجربه کاربری استفاده میکنه؟

به عبارت دیگر, رنک برین مجموعه ای از نتایج رو به شما نشون میده که فکر میکنه شما دوست دارید اگر تعداد زیادی از مردم به صفحه ای خاص از نتایج برند گوگل اون صفحه رو در نتایج میاره بالاتر.

یک بررسی موردی از تاثیر تجربه کاربری و رنک برین در جستجو های کلیدواژه “ثبت شرکت” هستش رتبه های اول مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستش

جستجو ثبت شرکت در گوگل

صفحه ای که باز میشه یک صفحه با محتوا خیلی ساده! یا بد ترین محتوای ممکنه و حتی این صفحه Title نداره و موبایل فرندلی هم نیستش اما چرا اوله؟ تا قبل از رنک برین اول بودن همچین نتیجه ای جز بک لینک راهی نداشت اما حالا گوگل متوجه میشه که کاربرانی که دنبال ثبت شرکت هستند وارد این صفحه میشن و این صفحه براشون مفیده پس به همین دلیل میاد این صفحه رو ارتقاع میده تا اینکه الان رتبه های اول مربوط به همین صفحه و سازمان هستش.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رتبه اول گوگل در جستجوی ثبت شرکت

اگر یک صفحه نتیجه خوبی رو نداشته باشه و صرفا با بک لینک و کلک اومده بالا به خاطر تجربه کاربری بدی که ایجاد میکنه گوگل فورا اون صفحات رو پایین میاره و از صفحه اول محو میشن.

رنک برین چهار سیگنال زیر رو به عنوان سیگنال های تجربه کاربری استفاده میکنه و توجه زیادی به اونها داره

  1. نرخ کلیک (طبیعی)
  2. زمان ماندگاری (Dwell Time)
  3. نرخ بازگشت
  4. دنبال جواب بودن (Pogo-sticking)

حالا بررسی موردی مون رو دقیق تر کنیم و ببینم چطوری یک نتیجه اومده بالا؟

وقتی شما “pulled back muscle” رو توی گوگل جستجو میکنید

تاثیر رنک برین روی رتبه بندی صفحات در گوگل

به طور معمول افراد روی اولین گزینه کلیک میکنند. وقتی اون صفحه رو میبینند متوجه میشن که این صفحه اطلاعات خوبی رو در اختیارشون قرار نداده و خیلی کلی هستش.

پس به گوگل برمیگردن و روی رتبه دوم کلیک میکنند. تاثیر رنک برین روی رتبه بندی صفحات در گوگل

این نوشته کمی بهتره و کمی درباره اینکه چرا چطوری بهبود بده درد عضله کمر رو صحبت کرده “روش یخ بزار ..” اما هنوز کافی نیست. پس کاربر به گوگل برمیگرده و روی رتبه سوم کلیک میکنه.

تاثیر رنک برین روی رتبه بندی صفحات در گوگل

این دقیقا اون چیزیه که دنبالش بود. شما 5 دقیقه وقت صرف میکنید تا این مقاله رو درباره گرفتی عضلات پشت بخونید. حالا اون چیزیه که شما نیاز داشتید. و نیازی نیست به نتیجه بعدی برای جواب برید.

به این کار میگن دنبال جواب بودن در گوگل. اگر گوگل متوجه بشه که این صفحه اون چیزی نیستش که کاربر دوست داره و کاربر سریع از اون خارج میشه بهش میگه که این صفحه به درد نمیخوره و رتبه اون رو کم میکنه.

تاثیر رنک برین روی رتبه بندی صفحات در گوگل

اگر گوگل متوجه بشه مردم روی نتیجه ای خاص زمان بیشتری رو میگذرونند و متوقف میشن.  اون صفحه رو درجایگاه بالاتری قرار میده تا کاربران سریع تر به نتیجه مورد نظر برسن.

تاثیر رنک برین روی رتبه بندی صفحات در گوگل

در فصل چهارم و پنجم مقاله درباره روش های بهینه سازی UX یا تجربه کاربری بیشتر صحبت میکنیم. در اینجا فقط میخواستم کمی با نحوه تاثیر گذاری تجربه کاربری روی رتبه بندی توسط رنک برین اشنا بشید.

پیدا کردن کلیدواژه با توجه به الگوریتم برین رنک

فصل سوم: پیدا کردن کلیدواژه در دنیای رنک برین

همان طور که در فصل های قبلی دیدید گوگل الان میتونه متوجه بشه مفاهیم کلماتی که ما جستجو میکنیم.

خب این به معنا اینه که روش سنتی پیدا کردن کلیدواژه مرده؟

قطعا نه!

نیازه که شما برای پیدا کردن کلیدواژه الگوریتم برین رنک رو مد نظر بگیرید و رنک برین فرندلی باشه کلیدواژه ای که پیدا میکنید.

توی این فصل بهش میپردازیم:

کلیدواژه های بلند یا Long Tail Keyword دیگه مثل سابق به کارتون نمیاد


ممکنه برای شما هم یک سئوال باشه که یعنی چی مرده؟ پس کلیدواژه طولانی …. بذارید براتون توضیح بدم که منظور چیه و چرا مثل قبل کاربرد نداره.

برگردیم به گذشته, اون موقع ها برای هر کلیدواژه یک صفحه جداگانه درست میکردیم مثلا صفحه A برای کلیدواژه “خرید ایفون در تهران” و صفحه B برای کلیدواژه “خرید ایفون در شیراز”.

در اینجا بیشتر منظور استفاده از کلیدواژه های بلند و ساخت یک صفحه برای هرکدوم و در نهایت بهینه سازی یک صفحه برای کلیدواژه بلنده نه اینکه دیگه کسی کلیدواژه های طولانی رو جستجو نمیکنه!

یک مثال دیگر رو بزنم مثلا شما یک صفحه برای ” بهترین ابزار جستجوی کلمات کلیدی” و یک صفحه دیگر برای ”  بهترین ابزار برای تحقیق کلمه کلیدی” ایجاد میکردید و برای در هر صفحه برای اون کلیدواژه بهینه سازی میکردید.

قبلا گوگل هر صفحه رو برای اون کلیدواژه ای که میخواستیم رتبه بندی میکرد و قطعا توی هر کدوم که بیشترین بهینه سازی روی کلمه کلیدی خاصی بود رتبه بهتری هم میگرفت.

 

Best keyword research tool

اما حالا با اومدن الگوریتم گوگل برین رنک خیلی تغییر کرده حالا گوگل متوجه میشه این دو کلیدواژه یکسان هستند و یک مفهوم رو دارند پس به همین دلیل رتبه بندی مشابه ای برای هر دو کلیدواژه داره.

تغییرات گوگل بعد از بروز رسانی و استفاده از الگوریتم

به طور خلاصه دیگه نمیشه مثل قبل یک صفحه برای یک کلیدواژه داشت و دیگه تمام!

حالا چی کار کنیم؟

در ادامه میگم …

بهینه سازی برای کلمات کلیدی متوسط

به جای بهینه سازی برای کلیدواژه های طولانی (long tail) برای کلیدواژه هایی با طول متوسط (Medium Tail Keyword) بهینه سازی کنیم.

کلیدواژه هایی با طول متوسط نسبت به کلیدواژه های طولانی ترافیک بیشتری رو دریافت میکنند و از طرفی  رقابت در اونها مثل کلیدواژه های کوتاه سخت و هزینه بر نیست.

برای مثال در اینجا مجموعه از لیست کلمات کلیدی درباره موضوع ” رژیم غذایی پاستا” رو میبینید. کلمات کلیدیی که وسط تصویر مشخص شدند کلمات کلیدی با طول متوسط هستند.

 کلیدواژه هایی با طول متوسط (Medium Tail Keyword)

از فصل دوم نحوه کار کرد رنک برین رو یادتونه؟ اگر شما برای یک کلیدواژه با طول میانی بهینه سازی کنید و اون صفحه رو جذاب بسازید ( مثل همین پست) رنک برین به طور خودکار صفحه شما برای هزاران کلیدواژه دیگه هم رتبه بندی میکنه. در واقع اگر برای یک کلیدواژه میانی شما خوب باشید برای هزاران جستجو مشابه هم رتبه خوبی رو دارید.

رتبه بندی کلیدواژه های مشابه در الگوریتم گوگل برین

به طور خلاصه, صفحه خودتون رو برای یک کلمه کلیدی با طول میانی (متوسط) بهینه سازی کنید. الگوریتم گوگل رنک برین خودش میاد برای کلیدواژه های مشابه رتبه بندیش میکنه.

حالا بیایم یک بررسی موردی داشته باشیم

یک نمونه از پیدا کردن کلیدواژه و سئوی روی صفحه ( on page) در دنیای رنک برین

در اینجا یک نمونه از backlinko بررسی میکنم.

در سایت backlinko یک مقاله درباره ابزارهای سئو خارجی منتشر شده .

SEO Tools: The Complete List

لیست ابزار های سئو

این مقاله درباره تجربه استفاده از ابزار های سئو خارجی هستش. به خاطر حجم صفحه و محتوای اون در کلیدواژه متوسط ” Seo Tool” جزو رتبه های بالا رتبه بندی میشود اما یک کلیدواژه همه چیز نیست. با توجه به بهینه سازی این مقاله حول کلیدواژه ابزار سئو در کلی از کلیدواژه های دیگه یا دقیق تر 1800 کلیدواژه رتبه بندی میشه!

SEMrush

این قدرت واقعی کلمات کلیدی با طول میانی و الگوریتم جدید گوگل یعنی برین رنکه!

بهینه سازی عنوان برای افزایش نرخ کلیک

فصل چهارم: اموزش بهینه سازی عنوان و توضیحات متا برای افزایش نرخ کلیک

توی فصل اول درباره تاثیر نرخ کلیک طبیعی روی رتبه بندی رنک برین صحبت کردیم.

حالا مسئله مهم اینه که چطوری افراد رو تقریب کنیم تا روی لینک ما کلیک کنند؟

توی این صفحه به بررسی نحوه بهینه سازی توضیحات متا و عنوان با هدف افزایش نرخ کلیک میپردازیم پس ما همراه باشید.

منظور از توضیحات متا و عنوان, چیزی هست که در گوگل نشون داده میشه مثل زیر:

نحوه نمایش عنوان و توضیحات متا در گوگل

یک نکته رو در ابتدا بگم:

ما انسان ها بر خلاف چیزی که فکر میکنیم موجودات احساساتی هستیم و اعمال ما بیشتر بر اساس احساسات هست تا منطق به همین دلیل در اینجا عنوانی اگر بخش عاطفی رو ترقیب کنه باعث افزایش نرخ کلیک میشه

بدون شک عناوین عاطفی بیشتر کلیک میشن, این چیزیه که نویسندگان بزرگ در طی سالیان دراز فهمیدن. در سال های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و امار ها این موضوع تایید شده. CoSchedule رابطه مستقیمی بین عناوین احساساتی و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی  پیدا کرده.

تاثیر عناوین احساساتی روی تعداد share های مطلب

یک عنوان مثال رو بررس کنیم که به طور عمومی برای گوگل بهینه شده:

نکات افزایش بهره وری: چگونه کارهای بیشتری انجام دهیم؟ این بد نیستش اما چیزی نداره که زیاد افراد بخوان کلیک کنند روش:

با این 17 نکته کارهای توی لیست رو یکسره کنید!

همیشه لازم نیست عنوانین ما احساست رو دربر بگیرند اما زمانی که میتونید حتما این کار رو کنید.

اضافه کردن پرانتز و براکت انتهای عنوان


یکی از راه های افزایش نرخ کلیک اضافه کردن پرانتز () و برداکت [] انتهای عنوانتون هستش مثلا “6 نکته درباره الگوریتم رنک برین (اپدیت 2019)”.

این یکی از چیزهایی که من هم دوست دارم چون توضیحات اضافی که به نظر نمیاد تاثیر زیادی روی کلیک روی اون لینک داره. طبق تحقیقات HubSpot روی 3.3 میلیون عنوان ( بله درست خوندید! سه میلیون و سیصدهزار عنوان) متوجه شدند عنوان های همراه با پرانتز و براکت در انتهاشون 33 درصد بهتر هستند.

تاثیر پردانتز و براکت روی نرخ کلیک

در اینجا یک سری ایده رو میبینید که ما استفاده کردیم

این چندتا فرمول رو میتونید شما هم استفاده کنید اگر ایده جدیدی دارید برای ما توی بخش نظرات بگید.

  • (2018)
    [اینفوگرافیک]
  • (داده جدید)
  • [گزارش]
  • (بررسی موردی)
  • (نکات اثابت شده)

استفاده از اعداد توی عنوان ( نه فقط لیست اعداد)

استفاده از اعداد توی عنوان میتونه تاثیر گذاری اونها رو افزایش بده اعدادی مثل امار ها و سال و… . طبق تحقیق BuzzSumo اعداد باعث افزایش نرخ کلیک روی لینک میشه.

شما میتونید اعداد رو توی عنوانتون استفاده کنید حتی اگر محتوای شما لیست عددی نیست.

دراینجا من وقتی مطلب فاکتور های سئو گوگل رو میساختم از 200 فاکتور استفاده کردم.

200+ فاکتور سئو در رتبه بندی گوگل

مبینید در اینجا از اعداد استفاده شده شما هم میتونید استفاده کنید تا نرخ کلیک رو بیشتر و بیشتر کنید.

استفاده از کلمات قدرتمند در عنوان


کلمات قدرتمند نشان دهنده یک چیز قدرتمند هستند! شما هم از این کلمات استفاده کنید تا از لحاظ عاطفی روی مخاطب تاثیر بذارید.

با استفاده از کلمات قدرمند میتونید عنواینی با برجستگی بیشترو  نرخ کلیک بیشتر داشته باشید.

در اینجا چندتا از کلمات قدرمند رو میتونید ببینید که ما سعی میکنیم استفاده کنیم.

  • تاثیر گذار
  • دیوانه کننده!
  • در اینده .. میشه
  • مطالعه موردی
  • مثال ها
  • مطالعه اثبات شده
  • جدید
  • قدرتمند

 

بهینه سازی عنوان و توضیحات متا رو فراموش نکنید!


 

تا اینجا درباره عنوان بیشتر صحبت کردیم اما توضیحات متا هم هستند! بله, توضیحات متای بهینه سازی شده میتونند نرخ کلیک رو افزایش بده.

اینجا یک چک لیست یا قدم هایی که میتونید عنوان و توضیحات متا رو بهینه سازی کنید میبینید.

عناوینی عاطفی ایجاد کن

مثل عنوان شما میتونید در عنوان کاری کنید که احساسات کاربر بیشتر تحریک بشه و این باعث میشه که کاربر روی لینک شما کلیک کنه در اینجا یک لینک رو میبینید که به خوبی این کار رو کرده.

عناوینی عاطفی ایجاد کن

بعدش, چرا باید روی لینک شما کلیک کنه؟

آیا محتوای شما جامع هستش؟ کاربردیه؟ براساس تحقیقاته؟ سرگرم کنندس؟ این رو توی توضیحات متا ذکر کنید.

توی توضیحات متا ذکر کنید

 

بعدش, کلماتی که تبلیغات پولی(گوگل ادورز) استفاده میکنند رو استفاده کنید

برای مثال وقتی که من “bone broth” رو جستجو میکنم. دوتا تبلیغ ادورز گوگل رو نمایش میده و این اصلاح رو توی تبلیغات میبینم .

grass fed

من کلمه “grass fed” رو میبینم و در توضیحات متای خودم استفاده میکنم.

درنهایت, کلمات کلیدی خودتون رو اضافه کنید

وقتی کلمات کلیدی رو به توضیحات متا اضافه میکنید گوگل اونها رو بولد یا برجسته میکنه و این باعث افزایش نرخ کلیک روی لینک شما میشه.

اضافه کردن کلیدواژه به توضیحات متا

این همه اون کاریی که یک حرفه ای انجام میده تا نرخ کلیک رو بیشتر کنه!

کاهش نرخ باگشت و افزایش زمان ماندگاری در سایت

فصل پنجم: بهینه سازی محتوا برای کاهش نرخ ترک و افزایش زمان ماندگاری

با قدم هایی که در فصل قبل گفته شده میتونید نرخ تبدیل رو افزایش بدید و کاربر های بیشتری رو وارد سایت خودتون کنید. خب حالا چی؟

باید به گوگل نشون بدید که صفحه شما برای کاربران رضایت بخشه.

بهترین راه برای نشون دادن رضایت کاربران چیه؟ افزایش زمان ماندگاری در وب سایت.

 

آیا گوگل از فاکتور زمان ماندگار استفاده میکنه؟ بله!

زمان ماندگاری مدت زمانی که کاربر بعد از کلیک روی نتیجه شما در سایت شما میمونه.

بدیهیه که هرچقدر شخص مدت زمان طولانی تری رو توی صفحه شما بمونه به گوگل نشون میده که این نتیجه رو کاربر ها دوست دارند و رتبه رو افزایش میده در گوگل.

از طرفی هم اگر کسی وارد سایت شما بشه و بعد از دو ثانیه یا یک مدت زمان کم خارج بشه این به گوگل میگه که نتیجه شما رضایت بخش نبوده و رتبه شما رو کم میکنه.

بنابراین گوگل از طریک رنک برین زمان ماندگاری رو اندازی گیری میکنه و بر اساس این سیگنال نتایج رو تغییر میده

یکی از کارمندان گوگل  گفته ” گوگل صد در صد از سیگنال های اف پیچ به ویژه بک لینک استفاده میکنه. یعنی هنوز بک لینک نمرده و استفاده میشه.

این کارمند گفته که :

Google machine learning

وقتی این داده ها رو جمع اوری کردیم و بررسی کردیم متوجه یک رابطه مستقیم بین میزان نرخ بازگشت و رتبه نتیجه رسیدیم.

رابطه بین نرخ بازگشت و رتبه سایت

 

اموزش کاهش نرخ بازگشت و افزایش زمان ماندگاری در سایت

حالا وقتشه که چندتا استراتژی برای افزایش زمان ماندگاری توی سایت بهتون بگم, اگر شما هم این موارد رو مو به مو رعایت کنید شاهد یک معجره خواهید بود.

محتوا رو بالاترین جا قرار بدید

ممکنه وارد چندین سایت ایرانی شدید که در ابتدا چند تا بنر هستش این خیلی توی ذوق میزنه و باعث افزایش نرخ ترک میشه توصیه میکنم متن اصلی رو در بالاترین حالت یعنی زیر منو قرار دهید. در اینجا یک نمونه اشتباه رو میبینید:Content below fold

بهترین حالت اینه که محتوا بزرگ و در وسط صفحه باشه چیزی که ما در مطلب فاکتور های سئو این کار رو انجام دادیم:

 فاکتور های سئو

به این ترتیب ابتدا نظر خواننده رو به مطلب و بعد از اون باعث افزایش زمان موندگاری در صفحه شوید.

استفاده از مقدمه کوتاه ( بین 5 الی 10 جلمه حداکثر)

شاید عجیب باشه اما اماده سازی یک مقدمه خوب گاها از اماده سازی مطلب سخت تره.

در مقدمه پست هستش که 90 درصد کاربران تصمیم میگیرند بماند یا نه.

بعد از کلی ازمایش متوجه شدیم بهترین مقدمه ها کوتاه ترین ها هستند, شاید بپرسید چرا؟

وقتی کسی از گوگل وارد میشود احتمالا یک دیدکلی نسبت به اون چیز داره ( البته برای مطالب ما) و کاربر بدون هیچ پس زمینه کمتر وارد سایت میشه به همین دلیل مقدمه طولانی و بی فایده باعث افزایش نرخ بازگشت سایت میشه.

به جای مقدمه های طولانی در مقدمه ای کوتاه هر انچه میخواهید بگوید مثل این نمونه:

نمونه یک مطلب همراه با مقدمه کوتاه

اگر کسی که درباره سئو کلاه سفید یا white hat SEO جستجو کرده وارد این مطلب بشه و مقدمه رو بخونه به راحتی متوجه میشه که به دردش میخوره و تا انتها میره.

مطالب بلند , بررسی عمیق تر

محتوای بلند از اعجایب هستش, قبل از توضیح این بخش باید بگم که طبق بررسی بازازیابان اینترنتی متوجه شدند که محتوای طولانی تر صفحه محصول باعث افزایش فروش میشه.

این رو ما بارها تست کردیم که محتوای طولانی و جامع همراه با بررسی عمیق تر بهتر از محتوا کوتاه هستش.

محتوای طولانی = افزایش زمان ماندگاری در صفحه.

یکی از بلند ترین مطالب ما درباره فاکتور های سئو هستش که حدود 12 هزار کلمه هستش فقط اسکرول در این مطلب به بیش از یک دقیقه زمان نیاز داره! بدیهیه که خواندن یک مطالب با طول 2000 کلمه نسبت به 400 کلمه زمان بیشتری طول میکشه.

محتوای طولانی باعث افزایش زمان ماندگاری میشه که همین خودش باعث افزایش رتبه شما در گوگل میشه.

یک مثال بررسی کنیم اگر کلیدواژه “how to run a marathon” رو جستجو کنید:

محتوای طولانی منتشر کنید

اولین رتبه مربوط به یک مطلب 300 کلمه ای درباره راه اندازی سریع یک ماراتن هستش.

این مطلب 300 کلمه ای به همه سئوالات شما جواب نمیده و به همین خاطر شما مجدد بر میگردید به گوگل.

دنبال جواب بودن

وقتی کاربر دکمه برگشت رو میزنه تا دوباره از گوگل لینک دیگری رو باز کنه که شاید بهتر باشه ( به این میگن دنبال پست گشتن)

وقتی که ما هر از نتیجه ای به بعدی میریم و گاها تا صفحه سوم دنبال چیزی مناسب هستیم به این حالت به دنبال جواب بودن میگویند.

این بار یک مطلب خوب پیدا میکنید یک راهنمای جامع درباره راه اندازی یک ماراتن با طول 2000 کلمه.

انتشار راهنمای طولانی

خیالتان راحت الان میتونید لیوان قهوه رو برارید و همراه خوردن قهوه این مطلب رو بخورید. ممکنه بخش هایی رو دوبار بخونید. بنابراین مطلب زمان ماندگاری رو افزایش میده.

محتوای بلند بهترین استراتژی هستش به همین دلیل من میگم بهترین راه انتشار مطلبی با حداقل 2000 کلمه هستش.

تکه تکه کردن محتوا به بخش های کوچیک

خوندن یک محتوای 2000 کلمه ای خیلی سخته حتی اگر با فونت بزرگ روی دیوار نوشته شود. پس راهکاری چیه؟

تبدیل مطلب به بخش های کوچیک مثل همین مطلب که ابتدا به شیش فصل و بعدش هر فصل به چندین بخش تبدیل شده. با استفاده از زیر عنوان ها میتونید مطلب رو بخش های کوچیک تری تقسیم بندی کنید.

تکه کردن مطلب به بخش های کوچیک

به همین دلیل استراتژی اصلی من مطالب بلند در تکه های کوچیک هستش. به طور خاص برای مطالب بلند 2000 کلمه ای سعی میکنم به بخش های کوچیک تر همراه با  زیر عنوان ها تبدیلش کنم.

هشدا جدی: سعی کنید زیر عنوان ها رو جذاب بنویسید برای راهنمای بیشتر به بخش عنوان ها مراجعه کنید و از اون فرمول برای زیر عنوان ها هم استفاده کنید.
استراتژی بهینه سازی برای رنک برین و بررسی موردی از موارد ایرانی و خارجی

فصل ششم: استراتژی بهینه سازی برای رنک برین و بررسی موردی از موارد ایرانی و خارجی

توی این فصل به طور چریکی چند استراتژی برای بهینه سازی در دنیای رنک برین رو به شما میگیم.

+ همراه با بررسی موردی

 

افزایش اگاهی از برند. افزایش نرخ کلیک CTR

در فصل چهارم درباره افزایش نرخ کلیک و تاثیر احساسات روی افزایش نرخ کلیک صحبت کردیم.

در کنار نرخ تبدیل کلیک یا CTR یک مورد دیگه بود که نگفتم اونم اگاهی از برند.

در جستجو ها اگر کاربر از برند شما اشناییت داشته باشد تا 342 درصد باعث افزایش نرخ کلیک میشود! خیلی امار عجیبه, نه؟ طبق بررسی های اماریه  WordStream متوجه شدند نام های برند ها و سایت هایی که مجدد دیدم  324% احتمال کلیک کاربر بیشتره نسبت به سایت های جدید.

تاثیر اگاهی از برند بر نرخ کلیک

 

برای نمونه, به این نتایج نگاه کنید:

تاثیر اگاهی از برند بر نرخ کلیک

حالا اینجا جادویی به اسم تاثیر برند نمایان میشه. احتمالا دیجی کالا رو همه یک بار وارد اون بشن و بعد بامیلو اما جایی مثل ایران هدفون در جایگاه پایینتری قرار داره و کاربر به خاطر عدم اگاهی از این اسم احتمال کلیک کمتری داره از لحاظ اماری حدود 50 درصد کمتره احتمال کلیک روش.

تا اینجا درباره اگاهی از برند گفتیم اما چطوری میتونیم افزایشش بدیم؟

 

اول از همه تبلیغات, تبلیغات بنری در سایت های مشابه

اگر سایت شما تخصصی هستش در سایت های مشابه تبلیغات بنری بدید این تبلیغات در طولانی مدت باعث میشه شما رو بشناسند ( به طور جزئی) و حتی ممکنه از طریق همین تبلیغات هم وارد سایت شما بشن.

تبلیغات بنری

خبرنامه ایمیلی ارزشمند ایجاد کنید

با اومدن شبکه های اجتماعی ممکنه افراد فکر کنند ایمیل مارکتینگ تموم شده اما اشتباه نکنید! طبق امار به ازای هر هزار تومن هزینه در ایمیل مارکتینگ 40 هزارتومن بازدهی داره (بازدهی 4000 درصدی) پس دست به کار شید یک خبرنامه ایمیلی ارزشمند بسازید برای کابران خودتون تا هم کمک کنید به فروش و هم به افزایش اگاهی از برند

نرخ باز شدن ایمیل

نیاز به گفتن نیستش هر چه اگاهی از برند شما افزایش پیدا کنه و افراد از مقالات شما استفاده کنند احتمال اینکه در گوگل هم اول وارد لینک شما بشن زیاده.

محتوای سرصدا ساز

 

منظور ” Content Blitz” هستش . یعنی جایی ه شما هزارن محتوا رو در مدت زمان کوتاه منتشر کنید یک جور بمب محتوایی! به من اعتماد کنید. این روش برای من جواب داده با انتشار محتوا:

this is WAY more powerful than dripping content over the course of the year

 

انتشار پست های مهمان:

انتشار پست مهمان

انتشار پادکست:

انتشار پادکست

همکاری با افرادی دیگر در نوشتن راهنما:

همکاری با نویسندگان دیگر

با این کار های نسبتا ساده وقتی کاربر سایت شما توی نتایج گوگل میبینه دیگه نمیگه ” این چه سایتیه؟” میگه “چقدر خوب شد این سایت رو دیدم”

 

استفاده از کلیدواژه های مرتبط در بطن محتوا

کلمات کلیدی LSI , کلمات کلیدی هستند که با محتوای اصلی شما مرتبط هستش.

چرا باید از کلمات LSI استفاده کنیم؟ با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط رنک برین میتونه بیشتر صفحه و مفهوم صفحه شما رو درک کنه.

به عنوان مثال,  وقتی یک راهنما برای ساخت لینک رو داریم میسازیم باید یک سری کلمات کلیدی استفاده کنیم.

کلمات کلیدی LSI باید چیزی شبیه زیر باشه:

  • بک لینک
  • دامین اتوریتی
  • متن لنگر
  • Email outreach

و وقتی که الگوریتم رنک برین میبیند محتوای شما درباره ساخت لینک هستش و به راحتی متوجه میشه مفهوم اون رو.

به علاوه استفاده از کلمات کلیدی LSI باعث میشه که احتمال بیشتری در رتبه بندی کلماتی کلیدی مرتبط جایگاه خوبی داشته باشه.

شما میتونید کلمات کلیدی LSI رو با استفاده از ابزار Watson Natural Language Understanding Tool پیدا کنید.

 

شما می توانید کلمات کلیدی LSI را با Watson Natural Language Understanding Tool پیدا کنید.

 

این ابزار محتوایی که بهش میدید رو انالیز میکنه و به شما یک سری دسته بندی و سرنخ میده تا بتونید در بطن محتوای خودتون استفاده کنید.

وقتی که اولین بار این متن رو پیش نویس میکردم مفاهیمی مربوط به رنک برین رو حذف کردم.

راهنمای استفاده از Watson

شاید عجیب باشه که من خیلی از چیز ها رو ذکر نکردم اما ابزار Watson هم مثل گوگل رنک برین تونست بفهمه محتوای من در چه باره ای هستش.

وقتی از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای خودمون استفاده میکنیم, رنک برین متوجه میشه که محتوای ما جامع هستش.

 

این مطلب ترجمه مطلب GOOGLE RANKBRAIN از backlinko هستش. همراه با بازنویسی و اضافه کردن موارد محلی به علاه تغییر بعضی از بخش ها.
جمع بندی

حالا وقت عمله

توی این راهنما هزاران کلمه محتوا قرار دادم امیدوارم که به کار شما بیاد و باعث پیشرفت کسب و کار شما بشه.

حالا از شما میخوام بگید چی کار میکنید. قدم بعدی شما چیه؟

روی افزایش نرخ کلیک کار میکنید؟

از کلمات کلیدی LSI استفاده میکنید؟

یا اینکه زمان ماندگاری رو افزیش میدید؟

با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.